ProAlpin.ro Blog

5 Sfaturi pentru cine alearga in sezonul rece

Daca tot ne aflam in plin sezon de iarna, multora le vine sa ramana in casa, la caldurica, pana in primavara urmatoare. De cealalta parte a ”baricadei”, se afla practicantii de trekking, ski, alergare sau de alte activitati outdoor, care nu se lasa intimidati de vitregiile naturii.

Alternanta sezoanelor ii indeamna sa se adapteze schimbarilor climatice, astfel incat sa poata continua antrenamentele. Desi zilele devin tot mai scurte si mai friguroase, acestia pun la bataie cele mai eficace strategii, de ajutor sa faca fata unui ambient ostil, fara sa renunte la pasiunea pentru alergare.

Iata cateva sfaturi, de care te poti folosi si tu, care-ti vor schimba parerea despre conceptul ca alergarea este compatibila doar cu climatul prielnic sau ca pe timpul iernii, se face doar in sala:

Cum arata imbracamintea adecvata?

Alege o imbracaminte tehnica. Anual, pentru fiecare disciplina sportiva, producatorii lanseaza noi linii vestimentare. Acum, un runner are la discretie tot felul de echipamente performante, bazate pe tehnologii inovative, imbunatatite de la un an la altul.

Articolele de imbracaminte pentru alergare combina nivelul ridicat de confort cu impermeabilitatea si respirabilitatea. Astfel, impiedica patrunderea apei, faciliteaza indepartarea transpiratiei, limiteaza risipa de caldura, mentinand confortul termic.

Aceleasi caracteristici descriu si imbracamintea pentru ski si snowboard, cu deosebirea ca fiecare inregistreaza alti parametri, in functie de exigente.

Cum protejezi extremitatile corpului?

Mainile, picioarele si capul sunt puncte sensibile pentru orice alergator invernal. O buna parte din caldura corpului se pierde la nivelul extremitatilor, motiv pentru care, trebuie sa le acorzi aceeasi importanta ca celorlalte parti.

Iti recomandam sa utilizezi manusi speciale, nu cele tricotate din lana, prin care aerul rece patrunde cu prea mare usurinta. Iar pentru picioare, foloseste sosete suficient de groase si de aderente, astfel incat sa te protejeze de frig, precum si de basici;

Cat despre cap… Caciula sau bentita devine un accesoriu indispensabil, servind la protejarea fruntii si urechilor. Iar daca ai o sensibilitate crescuta in zona gatului, nu renunta nici la fular sau la esarfa.

Cum ramane cu incalzirea?

Inainte de fiecare cursa, rezerva-ti timp pentru incalzire, o etapa esentiala in orice activitate sportiva outdoor sau indoor. In sezonul invernal, este inca si mai utila, temperaturile scazute conducand in mod natural la prelungirea duratei de adaptare a musculaturii.

Cu toate acestea, multi runner-i, prea nerabdatori sa inceapa antrenamentele, uita complet sau neglijeaza incalzirea. Insa alergarea inainte ca temperatura corpului sa atinga un nivel optimal, indiscutabil, ramane doar o optiune pripita.

Ideal ar fi sa alergi abia dupa 10-15 minute de incalzire. Treptat te vei obisnui, iar dupa un timp vei simti antrenamentele mai putin solicitante.

Care sunt conditiile climatice ”prietenoase”?

Cine nu renunta la curse iarna, nu ajunge sa incalte pantofii de alergare, oricare ar fi conditiile atmosferice. Mediul extern poate avea o influenta pozitiva sau negativa asupra antrenamentelor.

Spre exemplu, vantul este unul dintre principalii inamici ai sporturilor in aer liber, accentuand in mod considerabil senzatia de frig. Dar sa nu intrerupi rutina, este preferabil sa alergi contra vantului in prima parte a cursei, cand organismul este mai odihnit, iar contra lui in a doua jumatate.

Un alt inamic ramane gheata. Alergarea pe zapada afanata poate deveni o alternativa interesanta in locul antrenamentelor obisnuite. In schimb, daca o faci pe teren inghetat, risti sa aluneci si sa te accidentezi.

Care este momentul prielnic pentru alergare?

Vara, putini se incumeta sa alerge la orele amiezii si prefera racoarea serilor. Insa iarna, cand ziua se limiteaza la abia cateva ore, in timp ce dimineata si seara predomina temperaturile rigide, iti vine inevitabil sa ai indoieli in privinta momentului potrivit.

Ideal ar fi mijlocul zilei, cand temperatura aerului castiga cateva grade. Insa ce te faci daca obligatiile de serviciu nu-ti permit sa-ti iei picioarele-n spinare, echipamentul pe tine si sa pornesti intr-o cursa contra cronometru pe aleile parcurilor?

O alternativa mereu valabila ramane dimineata, inainte de micul dejun, pe stomacul gol. Solutia este extrem de eficace, permitand accelerarea metabolismului si consumarea rezervelor de grasime corporala.

O alta optiune consta in antrenamentul seral, dupa serviciu, inainte de cina. Fara dubii, alergarea este o activitate ce stimuleaza sinteza endorfinelor, compusi responsabili de starea de bine. Insa acest lucru nu exclude riscul sa te reintorci cu bateriile complet descarcate.

Din motive similare, nu neglija alimentatia pre si post antrenament. Dar despre ce sa mananci cand faci sport, iti vom vorbi intr-o postare viitoare. Pana atunci, daca nu doresti sa-ti iesi din forma in aceasta iarna, nu mai sta pe ganduri, du-te la alergat.

Fa-o macar de 2 ori pe saptamana, dar nu inainte sa te asiguri ca ai o imbracaminte de alergat corespunzatoare acestui sezon. Corpul si sanatatea-ti vor multumi.

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend