ProAlpin

6 Motive serioase sa te apuci de alergat

Este usor de practicat, nu te leaga de niciun ambient, te ajuta sa-ti mentii forma fizica, dar si sanatatea mentala… Daca nu ai inteles aluzia, vorbeam despre alergat si despre avantajele aferente…

Crezi ca mai ai nevoie motive sa te apuci de acest sport? Sau daca deja ai o certa ”vechime”, consideri ca-ti lipseste motivatia pentru a continua s-o faci pana la adanci batraneti?

Descopera ce beneficii fizice si psihice obtii prin alergat!

Alergarea nu are varsta. Pe de alta parte, iti ”taie” din ani, din kilograme, din ganduri… Si dintre toate activitatile fizice indoor si outdoor, poate fi descrisa drept cea mai completa, accesibila, putin costisitoare si profitabila pentru minte, corp si spirit.

Adeseori, cine face primii pasi spre alergare vrea sa slabeasca. Si nu greseste deloc. Pentru ca unul dintre primele si cele mai vizibile efecte consta in pierderea kilogramelor. Insa beneficiile garantate de alergat nu se limiteaza in plan estetic, ci continua cu mult mai multe ”ramuri”:

1. Combate efectele imbatranirii

Alergarea reprezinta unul dintre putinele ”remedii” anti-age care chiar functioneaza. Pentru ca ajuta organismul sa-si mentina vigoarea si tineretea. Sau, cel putin, intarzie mecanismele fiziologice de imbatranire. O contributie importanta il are hormonul de crestere (HGH).

Dupa varsta de 20 de ani, sinteza de HGH (sau somatotropina) inregistreaza un declin, iar dupa 40 de ani se stopeaza. Si unica modalitate prin care se poate bloca incetarea acestui mecanism consta in practicarea unei activitati sportive (alergarea reprezinta o solutie ”de top”).

2. Creste performantele atletice

In parte, prestatia atletica este conditionata de rezistenta sistemului osteoarticular si de masa musculara. Inaintand in varsta, acestea au tendinta sa scada. Consecintele sunt mai accentuate la persoanele sedentare: pierderea masei musculare si reducerea densitatii osoase (osteoporoza).

Insa pentru cine face miscare, astfel de transformari de natura fizica au un impact mai putin devastant. Pentru ca alergarea contribuie la conservarea fibrelor musculare si stimuleaza productia osteoblastelor, celulele care formeaza sistemul osos. Oasele devin mai puternice si nu-si pierd din ”consistenta”.

3. Imbunatateste capacitatea cardiaca

Beneficiile nu se limiteaza doar la nivelul principalelor grupe de muschi (picioare, cvadricepsi, fesieri, etc.). Un alt muschi ce poate fi ”antrenat” este muschiul cardiac. Cursa de alergat, in special intr-un ritm moderat, imbunatateste eficienta cardiaca si rezistenta inimii.

Insa aspectul cel mai important se refera la influenta exercitata asupra unor factori responsabili de sanatatea inimii. Spre exemplu, contribuie la scaderea colesterolului ”rau” (HDL) si la cresterea celui ”bun” (LDL), simultan scazand riscurile de infarct. Sau fluidizeaza circulatia sanguina, avand ca efect mai putine riscuri de hipertensiune.

4. Intareste sistemul imunitar

Persoanele sensibile la virusi, care racesc usor, pot opta pentru o strategie foarte eficienta in combaterea afectiunilor de sezon. Deoarece prin alergare se activeaza barierele de protectie ale organismului impotriva patogenilor sau ceea ce cunoastem ca fiind sistemul imunitar.

Odata cu optimizarea raspunsului imunitar, creste capacitatea organismului de a raspunde solicitarilor externe. Sunt indeajuns cateva sedinte saptamanale de intensitate moderata, excesul de zel atragand dupa sine sensibilizarea imunitatii (pe termen scurt). Insa ”deficienta” poate fi corectata printr-o alimentatie echilibrata.

5. Controleaza masa corporala

Nu se putea sa nu readucem in discutie tocmai acest argument. Fiind o activitate din categoria celor aerobice, efortul fizic este unul sustinut. Acest lucru se poate ”traduce” printr-un important consum caloric, dificil de egalat in acelasi interval de timp.

Conform Facultatii de Medicina Harvard, in 30 de minute de alergat, un individ de 70 de kg poate arde circa 298 calorii. Raportat la majoritatea ”contracandidatelor”, echivaleaza cu un consum caloric superior. Activitatea este depasita doar de cateva cu intensitate ”very high”: vasle, ciclism, step aerobic, bicicleta eliptica, etc.

6. Combate stresul si anxietatea

”Paleta” de motive care te pot determina sa incepi sa alergi si sa indragesti aceasta disciplina, continua si la nivel psihic. La fel ca alte tipuri de activitati aerobice, alergarea conduce la cresterea semnificativa a sintezei de endorfine (au o actiune similara cu a morfinei).

Independent cat de dezastruoasa este o zi, dupa o cursa de cativa kilometri, sigur te vei simti mai bine. Eliberarea endorfinelor intervine in ameliorarea, chiar in anihilarea starilor depresive, de stres si de anxietate. Evadare, euforie, liniste, seninatate, relax… numeste aceasta stare cum vrei sau spune-i simplu, fericire…

Recomandari

Se pare ca nimic nu este mai indicat decat alergarea pentru a-ti mentine tineretea, bunastarea psihica, silueta, imunitatea, sanatatea inimii, muschilor sau oaselor. Si daca ai reusit sa te motivezi indeajuns, nu-ti ramane decat sa te echipezi corespunzator.

Pune accentul pe o incaltaminte adecvata pentru suprafata pe care urmeaza s-o parcurgi. Alegerea corecta te poate salva de entorse si de alte leziuni osteoartriculare sau musculare destul de ”populare” in randul sportivilor de performanta, dar si printre amatori.

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to friend