ProAlpin.ro Blog

Alergarea este un sport potrivit daca ai probleme serioase de greutate?

Alergarea este un sport potrivit daca ai probleme serioase de greutate?

Cat de potrivita este alergarea pentru persoanele supraponderale sau obeze? Ce se intampla la nivelul corpului atunci cand alergi?

Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile ce ”bantuie” o categorie de indivizi care in niciun caz nu fac parte dintre ”slabuti”.

Ce beneficii aduce alergarea pentru cine doreste sa slabeasca?

O gasim in aceeasi categorie cu ciclismul, catararea, spinning-ul, step-ul, schiatul sau voleiul. Pentru ca si alergarea este o activitate fizica aerobica, bazata pe un efort de intensitate scazuta / moderata si pe o durata indelungata.

Spre deosebire de tipul anaerobic (fara oxigen), aceasta se desfasoara in prezenta oxigenului, un fel de ”carburant” pentru corp. Sistemul cardiovascular furnizeaza oxigenul necesar consumarii mai intai a carbohidratilor si apoi a grasimilor.

Se estimeaza ca ”arderea” rezervelor de lipide are loc abia dupa 20 de minute de activitate continua. Dar acesta nu este singurul beneficiu, deoarece antrenamentele aerobice contribuie la:

  • Tonifierea musculaturii intregului corp;
  • Fortifierea muschiului cardiac (inima);
  • Intarirea musculaturii implicate in respiratie;
  • Imbunatatirea circulatiei sanguine;
  • Diminuarea tensiunii arteriale.

Ce efecte au activitatile aerobice pe termen lung?

Practicata constant, miscarea fizica aerobica isi aduce o contributie semnificativa nu doar asupra aspectului fizic, ci si a sanatatii:

  • Favorizeaza pierderea kilogramelor (se datoreaza ”arderii” grasimilor);
  • Ajuta la mentinerea controlului asupra masei corporale;
  • Previne maladiile cardiovasculare, hipertensiunea, diabetul;
  • Reduce riscurile de osteoporoza, intarziind pierderea de masa osoasa;
  • Impiedica imbolnavirile de hipertensiune (cresterea valorilor tensiunii);
  • Scade probabilitatile de ateroscleroza, reducând colesterolul ”rau” (LDL);
  • Imbunatateste mecanismele de protectie ale organismului (imunitatea);
  • Contribuie la relaxare (favorizeaza sinteza endorfinelor, eliminand stresul);
  • Franeaza declinul cognitiv la subiectii de varsta a treia afectati de dementa.

Asadar, in cazul persoanelor supraponderale si obeze, orice sport din categoria ”aerobice” pare ideal pentru atingerea obiectivelor cand acestea inseamna mai ales slabire. Dar sa fie oare alergarea cea mai buna alegere?

Cat de afectata este sanatatea din cauza kilogramelor?

Toata lumea stie ca excesul de greutate cauzeaza probleme serioase, care nu privesc doar estetica. Daca esti supraponderal, intr-adevar, prima vizibil afectata este silueta. Insa la urma urmei, aspectul poate fi ”corectat” printr-o imbracaminte adecvata formei corpului.

Cea care sufera cel mai mult este sanatatea. Cand indicele de masa corporala (IMC) depaseste pragul normalitatii, riscurile sunt pe masura. Si cresc odata cu ”distantarea” de valorile considerate normale.

Poate fi doar o chestiune de timp pana ce vei intra in categoriile predispuse la maladii grave precum diabetul, hipertensiunea, patologiile cardiace si respiratorii. In cazurile cu grad de risc ridicat, imbolnavirile se pot finaliza cu decesul pacientilor.

Este bine sa alergi daca ai prea multe kilograme?

Pentru cine se regaseste printre supraponderali sau obezi, pare ca alergarea constituie o metoda sigura sa scape de ”suplimente”. Dar analizand in profunzime efectele acestui sport, vei descoperi ca beneficiile posibile sunt compensate de efectele secundare:

Perceptia mai rapida de oboseala

Privind cu incetinitorul etapele parcurse de un runner in timpul unei curse, se poate observa ca exista un interval cand acesta nu se mai afla in contact cu solul. Este momentul in care sportivul intra in asa-zisa faza ”de zbor”.

Conform legilor fizicii, pentru a se deplasa, un autoturism oarecare nu necesita foarte multa forta. Ii ajunge un motor mai mic, cu mai putini cai putere fata de cat are nevoie masina de curse. Implicit, si efortul este mai mic. In schimb, in faza de accelerație, efortul este major si in totala discordanta cu performantele garantate de producator.

Comparativ, musculatura unei persoane normoponderale depune mai putin efort in miscare decat a unui individ obez. Pentru supraponderali si obezi, necesarul de oxigen si totodata de energie este net superior.

Acest lucru se poate ”traduce” prin perceptia diferita a efortului. De aici apare senzatia accentuata de oboseala, urmata de diminuarea vizibila a performantelor. Practic, persoanele ”plinute” obosesc mult mai repede decat cele ”slabute”.

Impovararea structurilor osteoarticulare

Alergarea nu este solicitanta doar pentru musculatura, ci si pentru sistemul osteoarticular. Muschii ”lucreaza” la nivel maxim in timpul deplasarii si ”lansarii” de la sol. In schimb, in momentul ”aterizarii”, cele mai expuse sunt oasele si articulatiile.

Impactul picioarelor in contact cu suprafata terenului este direct proportional cu greutatea corpului. Iar dupa mii de repetari in doar cativa kilometri, structurile osoase si articulatiile trebuie sa suporte o sarcina considerabila.

Repercusiunile nu vor intarzia sa apara. Efectele negative isi vor face simtita prezenta la nivelul coloanei vertebrale si picioarelor. Este posibil sa te doara coloana ori articulatiile genunchilor si gleznelor.

In cazurile grave, poti face cunostinta inclusiv cu microtraumele ce intereseaza membrele inferioare. Picioarele sunt major predispuse la intinderi musculare, entorse, tendinite si fracturi.

Poti sau nu sa alergi daca ai kilograme in exces?

Da, poti s-o faci, insa tinand cont de cateva lucruri:

Incepe pas cu pas!

Alergarea o poti incepe plimbandu-te. Antreneaza-te cateva minute pe zi printr-un mers activ, intrerupt de cateva minute de pauza (plimbare). Nu te astepta la progrese colosale de la o zi la alta. Nimeni nu ajunge runner peste noapte.

Alege o incaltaminte de running!

Un rol esential il are si echipamentul. Cele mai importante sunt incaltarile, fiind primele care-ti protejeaza picioarele in timpul alergarii. Iti recomandam modelele in masura sa amortizeze socurile (”absorb” o parte din greutatea corpului).

Opteaza pentru tesaturi performante!

Nu uita nici de imbracamintea specifica. Materialele tehnice sunt o alegere inteligenta tocmai pentru ca favorizeaza eliminarea transpiratiei, se usuca rapid, impiedica formarea mirosurilor neplacute, iar la nevoie, mentin temperatura corpului.

Foto: www.toofattorun.co.uk

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend