ProAlpin.ro Blog

Alergarea pe stomacul gol scade masa musculara – Mit sau realitate?

Alergarea pe stomacul gol scade din masa musculara – Mit sau realitate?

Alergarea pe stomacul gol da nastere unor mituri care, la prima vedere, par destul de justificate. Insa daca intram in amanunt, vei vedea ca lucrurile difera.

Unele persoane nu doar ca nu iubesc alergarea, dar manifesta o atitudine refractara fata de orice tip de miscare in aer liber sau in sala. La polul opus se afla cei care alearga pana la epuizare. Si de multe ori o fac pe nemancate.

Dar cat de adevarat este ca alergarea pe stomacul gol are ca efect ”consumarea” masei slabe si implicit a muschilor?

Ce se intampla in timpul antrenamentelor pe stomacul gol?

Vom vorbi despre antrenamentele aerobice (cardio), care se pot practica o durata mai lunga, la o intensitate scazuta spre medie.

Pentru a face fata efortului prelungit, intr-o prima faza, energia va fi furnizata de rezervele de carbohidrati, prima sursa disponibila imediat.

In intervalul scurs de la ultima masa, organismul ”capteaza” glucoza (zaharauri sau carbohidrati) provenita din alimentele consumate si o transforma in glicogen. Apoi depoziteaza glicogenul la nivelul ficatului si muschilor.

Dupa mai multe ore de ”stand by” in care nu mai mananci, valorile de insulina si totodata de glicogen prezente in ficat scad vertiginos. Insulina este cea care favorizeaza asimilarea zaharurilor si previne diminuarea masei musculare.

Insa aceste rezerve nu se ”topesc” de tot. O parte raman bine conservate la nivelul muschilor. De aici, se poate deduce ca antrenamentele aerobice, in particular alergarea pe nemancate nu se desfasoara in absenta combustibilului.

Alergarea pe stomacul gol ”consuma” masa musculara?

In conditii de repaus alimentar, organismul nu se afla ”in pana”. Doar isi va reorganiza prioritatile procurandu-si energia din depozitele disponibile. Insa care sunt aceste depozite ramane de vazut. Iar un cuvant hotarator il are durata antrenamentelor.

Si acum, sa continuam cu elucidarea mitului pe care ne-am propus sa-l analizam.

In opinia multora, sesiunile de alergare la primele ore ale diminetii ”ataca” masa musculara. Dar nu exista motive de preocupare. Muschii nu dispar pur si simplu dupa cateva minute de miscare (jogging, ciclism, trail running, curse de alergare pe sosea, etc.).

Corpul nu duce lipsa de carburant nici in zori, nici la 6-7 ore distanta de la ultima masa. Desi la nivelul celulelor hepatice, rezervele de glicogen se epuizeaza (sunt practic nule), ele se pastreaza la nivel muscular.

Prin urmare, daca-ti place sa alergi dis-de-dimineata, corpul tau stie ca inca dispune de resurse energetice. Stie ca este vorba despre depozitele de glicogen din muschi si le foloseste.

Prin aceasta ”strategie”, practic, muschii raman bine protejati si nu se consuma, asa cum ”spune” o idee preconceputa.

Ce se intampla daca antrenamentul se prelungeste?

Problema poate sa apara cand antrenamentul se ”intinde” ca durata. In imprejurari similare, alergarea pe stomacul gol poate ”afecta” musculatura, ”consumand” practic din volumul acesteia.

Prelungirea antrenamentelor are drept consecinta epuizarea depozitelor puse la pastrare in muschi. Nemaivand alti carbohidrati disponibili, corpul se vede constrans sa se orienteze spre alte ”surse” care incorporeaza energie.

Urmatoarele la care are acces dupa carbohidrati sunt grasimile.

Acum, vei avea convingerea ca, in sfarsit, pentru a-si continua activitatea, organismul isi va procura energia din tesutul adipos. Dar nici nu stii cat de gresita este si aceasta idee!

Alergand ca la maraton, nu se arde nici grasimea corporala (cantitatea consumata are o pondere nesemnificativa). Chiar daca initial, dupa utilizarea rezervelor de carbohidrati, organismul apeleaza la grasimi, ulterior, se reorganizeaza.

Sesizand ”alarma”, va fi tentat sa stocheze tesuturile adipoase (actioneaza ca in situatii de urgenta). Desi inestetica, grasimea corporala reprezinta principala sursa de energie in ”conditii de austeritate” (de exemplu, protejeaza impotriva frigului).

In aceasta faza, este usor de intuit ca pe pozitia terta se afla proteinele. Insa odata ”atacate”, exista riscul sa pierzi din masa slaba si totodata din tesuturile musculare.

Ajunsi pana aici, probabil ca multi runner-i (putin ”familiarizati” cu alergarea de fond si semifond) iau hotararea sa-si intrerupa antrenamentul. Si o fac deoarece in absenta glicogenului, corpul reactioneaza prin oboseala, senzatie de slabiciune fizica si ameteala.

Recomandari

Daca din variate motive, preferi sa alergi la primele ore ale diminetii:

  • Inainte sa iesi pe usa, bea un pahar cu apa (compenseaza pierderile de minerale);
  • Continua timp de cel mult 40-60 de minute, potrivit nivelului de pregatire;
  • Dozeaza efortul, limitandu-te la o cursa de intensitate scazuta.

Concluzie

Alergarea pe stomacul gol poate favoriza atrofierea masei musculare, dar numai in conditiile in care se prelungeste. In caz contrar, tesuturile musculare nu se expun pericolelor sugerate.

Daca am reusit sa clarificam acest mit, concluziile se pot aplica si altor tipuri de activitati fizice consumatoare de calorii. Din experientele noastre, raman valabile si in cazul drumetiilor, excursiilor montane, alpinismului, escaladelor, etc.

Foto: www.watchfit.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend