Blog ProAlpin.ro

Ce daca se intuneca devreme? Nimic nu te-mpiedica sa alergi! Dar ce reguli / sfaturi sa respecti pentru mai multa siguranta?

Alergarea pe timp de noapte – Ce reguli trebuie sa respecti?

Nu prea conteaza cat arata ceasul si la cat se intuneca. Daca vrei sa te mentii in forma, nimic nu ar trebui sa te opreasca de la alergarea pe timp de noapte.

Desi zilele s-au scurtat semnficativ, pe strazi, inca vezi multa lume care continua sa se antreneze. Pare aproape o moda… Tu de ce n-ai face-o? Doar vorbim despre sportul tau preferat, nu-i asa?

Putem chiar sa te-ntelegem ca activitatile zilnice, familia, serviciul si diversi alti factori perturbatori nu prea-ti lasa loc de miscare cat inca soarele sta sus pe cer. Dar inainte sa renunti, mai ”rumega” situatia. Pana la primavara, mai ai cale lunga de strabatut.

Antrenamentele nocturne sunt experiente unice

Ziua are 24 de ore, din care abia 8 le dormi. Certamente, sa nu-ti iesi din ritm, ai putea modifica ceva in rutina si chiar sa te obisnuiesti cu schimbarile de program. Tocmai pentru ca alergarea pe timp de noapte te cadoriseste cu experiente unice.

La lasatul serii, perceptia realitatii este usor deformata, uneori se amplifica. Creste nevoia atentiei pentru detalii, de atlfel lipsite de importanta in alte conditii. Iar efortul de a deslusi mai bine ambientul din fata ta va ajuta la intensificarea tuturor simturilor.

Vei identifica mirosuri despre care nu stiai ca exista. Si vei auzi sunete care, pana mai deunazi erau ”inghitite” de zgomotele strazii sau de notele bucatilor muzicale preferate.

De asemenea, cat te afli in miscare, corpul iti vorbeste. Doar ca de prea multe ori, cu mintea-n alta parte, te incapatanezi sa-l asculti.

Insa acum, cu toata obscuritatea si linistea ce te-nconjoara, incepi sa auzi cum vocea din launtrul tau nu mai sopteste timida, ci incepe sa prinda glas. Devine tot mai puternica si mai ferma.

Sfaturi pentru alergarea pe timp de noapte

Activitatea nu reprezinta si nu ar trebuie sa se transforme intr-un substitut pentru altceva. Si nu se poate improviza. Ambientul urban, in egala masura si natura salbatica, te expune la o multime de provocari si pericole.

Singurele exceptii sunt acceptate cand alergi pe un stadion cu nocturna. Dar cat de des te bucuri de asemenea privilegii? Deci nu vorbim despre aceasta situatie particulara (poate ideala).

Chiar in prezenta iluminatului stradal, vizibilitatea continua sa fie scazuta. La fel se poate spune si despre atentia participantilor la trafic (automobilisti, motociclisti, biciclisti, etc.). Si oricum, nu te poti baza doar pe ochii celorlalti.

Prin urmare…

1. Imbraca haine care ies in evidenta

Daca esti o ”pasare de noapte”, foloseste o vestimentatie prin care te poti distinge cu lejeritate in bezna. Macar pentru antrenamentele nocturne, renunta la echipamentul negru preferat.

Imbracamintea corecta inseamna culori fluorescente sau cat mai deschise, nu tonuri neutre. Si este important ca macar un articol sa aiba insertii reflectorizante. Dar daca ai mai multe, pe toate laturile, cu atat mai bine.

2. Foloseste accesorii reflectorizante

Creierul este proiectat sa recunoasca fiintele umane in miscare. Asa cum poti intui, adaugarea detaliilor reflectorizante pe punctele cele mai dinamice (brate, glezne, cap) ajuta soferii sa vada de departe un runner.

Nu mai putin importante sunt partile laterale ale hainelor si pantofilor. Daca ti-ai marcat doar partea anterioara si posterioara, la traversarea carosabilului, lateralele vor fi mai putin vizibile sau deloc.

3. Ia cu tine frontala sau o lanterna

In functie de cum ti-ai programat alergarea pe timp de noapte, devine utila dotarea cu o sursa de lumina. Te poti orienta spre frontale si lanterne tipice pentru activitati precum camping, drumetii sau trail running.

Culorile fluorescente ii vor ajuta pe altii sa te vada, dar cand vei parcurge strazi cufundate in bezna… Cand te vei afla pe trasee offroad si te va prinde noaptea, vei avea mare nevoie sa vezi unde pui piciorul.

4. Lasa castile acasa, vei fi mai vigilent

Muzica poate fi o excelenta companie de ”aventura”, in special pentru ca te deconecteaza. Si te ajuta sa treci mai usor peste oboseala. Insa acest artificiu poate sa te incurce enorm daca traseul tau coincide cu strazile aglomerate.

In anumite momente, este mai important sa fii in siguranta decat sa te relaxezi. Iar purtarea castilor pe durata antrenamentelor iti poate distrage atentia, punandu-te in situatii de real pericol.

5. Pe carosabil, alearga contra traficului

Daca din intamplare (sau nu), ajungi prin zone expuse traficului, deplaseaza-te in sens opus directiei de mers a vehiculelor. Desigur, nimeni nu spune sa ocupi portiunea de carosabil care le este destinata.

Sfatul nu este de prisos, din moment ce nu toate strazile sunt completate de trotuare, nici macar in marile orase. Astfel, vei iesi mai bine in evidenta si vei putea fi cu ochii pe soferi, gata sa te feresti in caz ca nu te-au observat.

6. Pe cat posibil, alearga in companie

Majoritatea runner-ilor sunt niste solitari. Totusi, alergarea pe timp de noapte in companie poate aduce o multime de avantaje. In primul rand, un grup este mai usor de identificat pe strada decat o persoana singura.

In plus, scad riscurile atacurilor si agresiunilor. Pentru infractori, runner-ii reprezenta tinte aproape sigure. Apoi, mai multe perechi de ochi vad mai bine posibilele obstacole decat o singura pereche.

7. Ridica bine picioarele

Intunericul modifica perceptia avuta despre ambientul extern. Daca mai adaugi oboseala de peste zi, cu timpii de reactie incetiniti, vor creste sansele sa nu vezi la timp un obstacol si prin urmare sa te accidentezi.

8. Ia un document si telefonul

Iti va parea o banalitate, dar neprevazutul exista, la fel ca evenimentele nefericite. Incearca sa ai asupra ta un document sau o bratara cu datele de contact, inclusiv cu numarul de telefon al unei persoane apropiate.

9. Tine cont de temperaturi

Dupa lasatul serii, gradele continua sa scada. Foloseste un echipament corespunzator, in masura sa te incalzeasca (dar nu excesiv), sa permita eliminarea transpiratiei si sa te protejeze de intemperii.

Foto: www.blog.run4it.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to friend