ProAlpin.ro Blog

Apa – o constanta cand mergi pe munte

Suntem bombardati din toate partile, de producatorii de apa imbuteliata si marketingul lor, dar mai ales din zona media de importanta vitala a consumului de apa, mai ales acum, pe timp de vara. Canicula e in toi si da, cu totii stim ca trebuie sa avem mereu o sticla de apa cu noi daca ne aventuram pe arsita asta afara, stim ca trebuie sa bem aproximativ 2 litri zilnic, dar daca plecam pe munte…se cam schimba lucrurile.

 

 

Cata apa trebuie sa bem atunci cand facem efort fizic, cand si cum?     

CATA?

Apa intr-adevar trebuie sa ocupe primul loc in topul lichidelor din punct de vedere cantitativ. Minerala sau plata, nu are prea multa importanta, in termos sau in PET-uri obisnuite, sa ne asiguram intotdeauna ca avem apa. Atunci cand iesim doar la o plimbare pe munte, un adult trebuie sa consume echivalentul a 0,033 inmultit cu greutatea corporala, din momentul in care se trezeste dimineata si pana cand se culca.

Daca efortul este sustinut si urcusul este abrupt, organismul trebui pregatit dinaintea drumetiei sau cataratului. Astfel,  macar cu doua-trei zile inainte, un adult va consuma macar cu 2-3 pahare in plus pe zi, pentru a creste balansul hidric. In acest mod, efortul fizic va fi mai usor resimtit la nivelul sistemului muscular, micsorand vizibil senzatiile de discomfort fizic. Acestea pot sa apara la nivelul incheieturilor, iar durerile de cap  atunci cand presiunea atmosferica e variabila in cazul urcusului pe munte.

Un organism bine hidratat va suporta mai usor si schimbarile de temperatura din atmosfera si va regla temperatura la nivelul corpului.

CAND?

Apa trebuie sa bem ori de cate ori ne aducem aminte, atat in pauzele de scurta durata pe care le facem probabil in timp ce urcam un masiv sau ne plimbam pe alei din padure, cat si in timp ce urcam efectiv. Cand transpiram pierdem o multime de minerale pe care organismul trebuie sa le inlocuiasca rapid, altfel apare senzatia de ameteala, oboseala si posibil chiar lesin. De aceea, apa trebuia bauta suficient de des astfel incat sa nu apara setea, in momentul in care ne e sete, organismul este deja intr-o faza preliminara de deshidratare.

CUM?

Temperatura la care bem apa este si ea un factor important. Nu trebuie sa bem apa rece  atunci cand mergem pe munte indiferent de anotimp, dar in special iarna este recomandat sa ne ferim de bauturile reci. Lichidul rece forteaza organele sa consume energie incalzindu-le, pe langa faptul ca sporesc riscul hipotermiei.

De asemenea, trebuie sa ne asiguram ca apa este o constanta, nu o variabila, chiar si in cazul in care mancarea solida se imputineaza. Lichidele naturale sunt mult mai necesare si trebuie mentinuta o doza minima de apa de rezerva in cazul in care ne aflam intr-o situatie limita (cum ar fi un accident sau pierderea din vedere a indicatoarelor montane).

 

Un sfat pentru cei care planuiesc trasee mai dificile:

In cazul in care urcam indelung, avem un parcurs montan dificil sau avem un traseu care dureaza mai multe zile, pauzele regulate sunt imperios necesare. Apa trebuie bauta

in aceste pauze dupa ce ne-am micsorat viteza de mers sau de urcare, pentru ca altfel, stomacul nu este pregatit sa primeasca lichide. Dupa hidratare  se accelereaza treptat ritmul efortului fizic.

Ne putem orienta si dupa niste sisteme de hidratare concepute astfel incat sa pastram lichidele intr-un recipient antimicrobian si antialergen, la temperatura dorita si usor accesibile datorita furtunului si valvei speciale.

Voi beti apa cand si cum trebuie?

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend