ProAlpin.ro Blog

Beneficiile oualor pentru persoanele active: De ce sa le mananci nu doar din an in Pasti?

Beneficiile oualor si motivele sa le mananci daca esti o persoana activa

Daca tot e vremea lor… Beneficiile oualor sunt multe. Chiar foarte multe pentru sanatate. Contrar parerilor ca dauneaza si ca e mai bine sa se consume cu moderatie. Doar cand si cand, adica din an in Pasti.

Oricum ar fi, acum, chiar in aceste zile, iti sunt permise chiar mici abuzuri. De oua, de cozonaci, de sunculita…

Desi super hranitoare, prea multa vreme au fost blamate. Posibil ca in toata aceasta ”hatereala” se ascunde un dram de adevar.

Ca orice alt superfood, in exces, nu vin neaparat cu favoruri la nivel de sanatate. Ca si fructele, de pilda, cu tonele de zahar pe care le contin.

Da, la ele e vorba despre fructoza. Dar tot un zahar e, ce-i drept, natural. Insa e simplu, cu efecte similare cu ale zaharului granule.

Beneficiile oualor si motivele sa le mananci daca esti o persoana activa

Nu e intamplator ca ne-am oprit asupra argumentului. De ce?

Pentru cat de multe ofera pentru ansamblul atat de ingenios conceput care este corpul uman.

Sunt cele mai nutritive alimente

Stii ori nu, beneficiile oualor incep de la compusi si valori nutritionale. Fac parte dintre cele mai hranitoare alimente. Asa cum mai sunt fructele de mare, unele specii de pesti (sardine, somon), fructele de padure, ciocolata amaruie sau cartofii.

In ciuda celor numai 155 calorii / 100 grame, furnizeaza:

  • Aproape 13 grame de proteine;
  • Circa 10 % din DZR de vitamina A;
  • De-a dreptul 1/5 din DZR de vitamina D;
  • Aproximativ 5 % din DZR de calciu;
  • Apoi o multime de alte vitamine, minerale si macronutrienti (glucide, lipide).

Pe scurt, reusesc sa ofere cam orice micro si macronutrient de care corpul uman are nevoie sa functioneze ca la carte.

Tin de foame

Beneficiile oualor se traduc si prin puterea lor satianta. Inseamna ca sunt in masura sa:

  • Te faca sa uiti de foame pe lungile trasee;
  • Te energizeze;
  • Ii dea organismului ce are nevoie.

Si reusesc extrem de bine. Dovada sta reducerea aportului caloric pe durata unei zile. Adica ii propui organismului mai putine calorii, fara ca el sa sufere. In timp, scade greutatea, fara tertipuri de genul diete drastice sau efort fizic pana la epuizare.

Datorita acestor atribute, constituie un punct de interes pentru populatia activa, pentru cei cu program incarcat, cu putin timp de alocat celor 3 mese zilnice plus alte 2 gustari, pentru sportivi si montaniarzi.

Intaresc aparatul osos

Principala responsabilitate o poarta vitama D, esentiala in dezvoltarea oaselor si a dintilor. Desi atat de importanta, corpul nu o poate sintetiza singur, ci are nevoie de sprijin din exterior.

Pe de o parte, mana de ajutor vine din partea soarelui. Nu degeaba i se mai spune ”vitamina soarelui”. Si credem ca e vremea numai buna pentru primele drumetii sau macar plimbari in natura. Nu de alta, dar si ca sa profiti.

Pe de alta, vine odata cu alimentatia. Nu exista foarte multe optiuni in care se se prezinte in mod natural (peste, fructe de mare, ciuperci). Incluse sunt ouale, in special galbenusurile.

Cresc performantele fizice

Da, e pentru proteinele de calitate, ce nu-si diminueaza valoarea in urma prepararii termice.

Procedura traditionala de fierbere are un impact nefast asupra valorii alimentelor, distrugand practic calitatea nutrientilor. Insa proteinele din oua nu se degradeaza in urma expunerii la temperaturi ridicate.

Nu uita ca proteinele reprezinte principalele elemente constitutive ale corpului uman. Printre altele, au rolul sa intareasca aparatul locomotor pe de-a-ntregul, protejand sanatatea oaselor si crescand masa musculara.

Omul modern, nu doar cel activ, care desfasoara frecvent o activitate fizica, are nevoie de oase sanatoase, de muschi bine dezvoltati, de forta si rezistenta.

Alte beneficii utile montaniarzilor

Pe langa toate aceste puncte favorabile, mai sunt cateva. Nu au neaparat legatura cu sanatatea, ci mai degraba cu viata in libertate, cu aventura, cu hoinareala, cu traiul in mijlocul naturii.

  • Nu ocupa mult loc in rucsacul de munte, oricat de putin incapator este.
  • Au o durata de conservare lunga. Fierte, tinute la racoare, se pot pastra fara probleme, zile in sir. Iar crude, rezista pana la 4-5 saptamani in frigider.
  • Se gatesc rapid. Prepararea unei omlete sau a unui o fiert iti ia doar cateva minute. Si e un motiv cu atat mai intemeiat sa le introduci in meniu.
  • Se gatesc usor. Nu trebuie sa fii vreun geniu culinar si nu necesita foarte multe ustensile de gatit, mai ales cand le vei servi la usa cortului de drumetii.
  • Sunt ieftine, le gasesti peste tot si se pot consuma in fel si chip. Oricand, oriunde.

Alte beneficii, in general

La toate aceste calitati incontestabile, adauga:

  • Protectia ochilor, data de luteina si zeaxantina, antioxidanti de folos in contrastarea unor procese degenerative ce pot afecta vederea;
  • Scaderea riscurilor de afectiuni cardiovasculare, datorita capacitatii de a ridica valorile colesterolului ”bun” (HDL), ameliorand raportul intre cel ”bun” si cel ”rau” (LDL);
  • Imbunatatirea memoriei, pentru care responsabilitatea o poarta colina (vitamina J), un nutrient prezent in cantitati generoase.

Si nu sunt singurele plusuri…

Crezi ca merita sa la asezi la loc de cinste in meniuri?

Dupa ce te-ai lamurit cum si ce despre cateva dintre beneficiile oualor, iti va veni mai usor sa le integrezi in meniurile zilnice.

Le poti lua cu tine la munte, in vacante si peste tot unde nu-ti imaginezi sa le gasesti printre supe la plic, mancare la conserva si cel mult printre fructe deshidratate.

Clar este ca le poti prepara in fel si chip. Ouale… ce altceva?

De la omleta cea mai simpla, pentru care nu ai nevoie decat de o tigaie si valvataia unei flacari de la arzator.

De la ouale fierte in coaja sau posate (ochiuri fierte in apa), la gatirea carora iti ajunge o cratita de mici dimensiuni. Pana la retete care solicita putin creativitatea si cunostinte bazilare de master chef.

Toate accesoriile de gatit mentionate (si multe pe langa ele) sunt disponibile in sectiunea camping a magazinului ProAlpin, la categoria vase si tacamuri.

Foto: www.gudgear.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend