ProAlpin.ro Blog

Bouldering-ul – O forma prin care iti antrenezi musculatura si mintea

Bouldering-ul este forma de catarare practicata fara echipamentul specific de asigurare (ham, casca, coarda) pe stanci la o inaltime de maxim 4-5 m (pentru evitarea accidentarilor prin cadere).

Scurt istoric

Foarte mult timp acest tip de catarare a fost vazut doar ca antrenament pentru ascensiunea la atitudini mari, nu ca o disciplina individuala, ci ca metoda de formare a alpinistilor.

In anii 1940 in zona  Fontainebleau („Mecca bouldering-ului”),  Allain Pierre, alpinist francez, incepe sa practice bouldering-ul ca forma distincta de catarare.

Cel care este considerat parintele acestei discipline sportive, este matematicianul si gimnastul american John Gill, care a practicat si promovat bouldering-ul. Acesta a introdus si o scara de masurare a dificultatii miscarilor si pozitiilor din timpul activitatii de bouldering si a venit cu ingenioasa idee de a folosi creta impotriva alunecarii mainilor de pe piatra.

Tehnici de bouldering

„Cea mai senzuala forma de catarare, care implica miscari explozive si puternice, necesitand forta, dar si existenta unei permanente armonii intre corp si stanca.”  John Sherman – numit si „Verm”, este catarator si pionier al bouldering-ului, este initiatorul scarii V de masurare a dificultatii traseelor de bouldering (denumite si „probleme”).

Ca si in alte forme de catarare, picioarele sunt in mai mare masura solicitate decat bratele, astfel muschii picioarelor sunt mult mai antrenati decat cei ai bratelor. Bratele sunt utilizate in aceasta activitate pentru spijinirea greutatii corporale, iar picioarele pentru impingerea si avansarea in altitudine pe stanca.

Spre deosebire de escaladarea normala care este bazata pe anduranta, bouldering-ul se bazeaza pe miscari statice si dinamice.

Dinamica, sincronizarea si echilibrul caracterizeaza aceasta disciplina.

Echipament si metode de siguranta

Ca metoda de siguranta practicarea boulderingu-lui se face pe stanci sau pereti interiori de maxim 5 metri, iar la baza este folosita saltea pentru evitarea accidentarii in cazul eventualelor caderi.

John Sherman declara ca pentru a practica bouldering-ul tot ce ai nevoie sunt bolovanii. Echipamentul utilizat in aceasta activitate este intr-adevar minimal. Iata ce cuprinde echipamentul:

  • – genunchere si cotiere
  • – pudra pentru prevenirea umezelii mainilor
  • – incaltaminte cu talpa flexibila care asigura aderenta
  • tricou cu maneca scurta
  • pantaloni din material flexibil
  • – perie pentru curatarea prizelor.

Bouldering

Grade de dificultate

Pentru diferentierea dificultatii, problemele (traseele) sunt clasificate dupa anumite sisteme specifice ale bouldering-ului. Cele mai utilizate sisteme, dezvoltate in timp sunt : Fontainebleau, care variază de la 1 la 8c + si cel al lui John Sherman,care variaza de la V0 si pana la V16.

Aceasta activitate pe langa dezvoltarea fizica, are un impact important asupra mentalului. Este un sport care solicita atentie, echilibru, adaptare, analiza si decizie rapida, dinamism si hotarare. Poate fi tradus ca un sport extrem, un sport de atitudine, eleganta si forta.

Ai practicat acest tip de catarere? Cum ai putea descrie acest sport?

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend