ProAlpin.ro Blog

Cafeaua – studii, mituri si beneficii

Majoritatea montaniarzilor pe care i-am intalnit sunt bautori de cafea. Parca nimic nu se compara cu o cafea facuta la ibric, in varf de munte, sub razele timide ale soarelui de dimineata. Despre cafea se zic multe lucruri, atat bune, cat si rele. M-am decis sa investighez un pic, dupa ce am aflat ca efectele diuretice care ii sunt atribuite, s-ar putea sa nu fie tocmai exacte.

Cu totii stim ce e cafeaua si stim si ca aceasta contine cafeina, care este un stimulant psihoactiv al sistemului nervos central. Cafeina se gaseste nu numai in boabele de cafea, ci si in ceaiuri, nuci de cola si cacao. Probabil din aceasta cauza, sa bei cafea a fost si inca mai este considerata de multi oameni un obiecei nesanatos, de genul fumatului si a consumului de alcool. Insa asta este departe de adevar.

Energie suplimentara!

Datorita cafeinei, care este unul dintre cei mai vechi stimulatori naturali folositi de om, cafeaua te ajuta sa te simti mai putin obosit si iti creste nivelul de energie. Dupa ce bei cafeaua, cafeina este absorbita in sange si apoi ajunge la creier. Cand se intampla asta, cafeina blocheaza un neurotransmitator numit adenozina. Blocand acest inhibitor, alti neurotransmitatori ca dopamina si noradrenalina sporesc, ceea ce duce neuroni mai activi.

Numerose studii, realizate pe oameni, arata ca aceasta licoare neagra imbunatateste diferite functii ale creierului, printre care: memoria, dispozitia, vigilenta, nivelul de energie, timpii de reactie si functiile cognitive generale.

Studii pe aceasta tema au fost publicate de Science Direct, Universitatea din Surrey, publicatia medicala si stiintifica Karger, Asociata Psihologilor din America, volumul 76 al BCPT, Universitatea din Nancy si volumul 33 al Nutrition Bulletin.

Simplificand lucrurile, putem spune ca nu doar iti creste energia, ci cafeaua te face si mai destept.

banner_bergans_animat

Creste cafeaua riscul de moarte?

Un studiu realizat de Harvard, in care au participat 130.000 de voluntari nu a gasit nici o legatura intre consumul de cafea si cresterea riscului de moarte. Nici de cancer, nici de boli cardiovasculare; de nici o boala. Nici macar la voluntarii care beau 6 cani de cafea pe zi nu s-a sesizat vreun risc crescut. Rezultatele acestui studiu se pupa cu alte studii realizate in ultimii ani. Astfel, dovezile ne sugereaza ca bautul cafelei nu care efecte detrimetale serioase asupra sanatatii.

Cafeaua te ajuta sa arzi grasimile!

In primul rand, daca ai luat vreodata suplimente alimentare pentru slabire, sansele sunt mari sa fi continut cafeina. Si asta pentru ca acest stimulant este una dintre putinele substante care a fost dovedit a ajuta in arderea grasimilor, deoarece poate ridica rata metabolismului cu de la 3 la 11%. (Universitatea de Agricultura Wageningen, Olanda si American Journal of Clinical Nutrition)

Cafeaua imbunatateste performanta fizica

Dupa cum ziceam, cafeina ajuta la producerea adrenalinei, hormonul care iti pregateste corpul pentru efort fizic ridicat (pentru „lupta, sau fugi”). Unele studii arata ca performantele fizice pot creste cu pana la 12%, in medie. Am gasit multe resurse, printre cele mai interesante voi numi: Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, Universitatea din Luton, Dep. Cardiologie, Spitalul General Philadelphia.

banner_robens_animat

Nutrienti!

Intr-o ceasca de cafea se gasesc, in medie, urmatorii nutrienti:

  • Vitamina B2: 11% din DZR (doza zilnica recomandata),
  • Vitamina B5: 6% din DZR,
  • Mangan si potasiu: 3% din DZR,
  • Magneziu si vitamina B3: 2% din DZR.
Cafeaua scade sansele de a deveni deprimat

Depresia este o tulburare psihica foarte serioasa si grava, care iti scade calitatea vietii drastic si poate duce la suicid. Se estimeaza ca intre 121 de milioane si 350 de milioane de oameni sufera de aceasta tulburare. In America, in fiecare an numarul de pacienti diagnosticati cu depresie creste cu 20%. 1 din 10 oameni sunt afectati de depresie cel putin o data in viata.

In Harvard (2011) s-a observat ca femeile care consuma cel putin 4 cani de cafea pe zi, au sanse mai mici cu 20% de a deveni deprimate.

Un alt studiu (Arhivele Medicinei Interne) ce s-a desfasurat intre 1980 si 1990, a aratat ca femeile care consuma cel putin 4 cani de cafea pe zi au cu 53% mai putine sanse de a se sinucide. Stia Doru Stanculescu ceva.

Cafeaua si cancerul

Doua studii (Institutul National de Medicina Karolinska, Stockholm si International Journal of Cancer) au gasit ca bautorii de cafea au cu pana la 40% sanse reduse de a face cancer la ficat, iar un altul a aratat ca cei ce beau 4-5 cani de cafea pe zi isi reduc sansele de a face cancer colorectal cu pana la 15%.

Cafeaua nu creste sansele de a muri de infarct, ba mai mult s-ar putea sa fie invers

Cafeua poate creste tensiunea, insa efectul este scazut (3-1 mm/Hg) si de obicei acest efect dispare la cei care beau cafea in mod regulat. Unele studii, ca cele ale American Heart Association si Universitatea din Helsinki pentru a numi doar cateva, desi am gasit mult mai multe, arata ca bautorii de cafea au sanse mai mici cu 20% sa moara de infarct.

Cafeaua este cea mai mare sursa de antioxidanti din alimentatia vestica

Sunt studii realizate de Universitatea din Scranton, USA, Universitatea din Oslo si CSIC, Madrid, care dovesc ca majoritatea oamenilor isi iau mai muti antioxidanti din cafea decat din legume si fructe.

altus_animat

Cafeaua iti prelungeste durata de viata.

Barbatii care beau cafea au sanse mai mici cu 20% de a muri, iar la femei procentul creste la 26, se arata intr-un studiu desfasurat pe o perioada de 18-24 de ani (Harvard). Intr-un alt studiu, de 20 de ani, s-a gasit ca diabeticii consumatori de cafea au sansele de deces reduse cu 30% (Diabetologia).

Dependenta

Faptul ca aceasta licoare da dependenta, este adevarat, fiind un stimulant al sistemului nervos central. Dar dependenta fizica este slaba, cafeina nu-ti pune in pericol sanatatea fizica, sociala, sau economica, cum o fac drogurile. Desi daca bei cafea numai de la Starbucks, s-ar putea sa te resimti pe plan economic.

Daca te opresti din a bea cafea dintr-o data, abrupt, s-ar putea sa suferi cateva simptome de sevraj: oboseala, anxietate, iritabilitate, dureri de cap si dificultati in concentrare. Acestea pot dura pana la cateva zile. Dar, cei mai multi experti nu considera dependenta de cafeina o dependenta serioasa. (WebMD, facand referire la studii de la IFICF, NAHL, EUFIC si Centrul Medical Johns Hopkins al Universitatii Bayview.)

Exista la ora actuala si mai multe studii si experimente care arata beneficiile consumului de cafea (poate preveni Alzheimer, dementa, Parkinson, ciroza si asa mai departe), dar ar dura mult prea mult sa scriu despre fiecare. Ideea de baza este: cafeua nu este un viciu, iar daca o consumi responsabil (asta depinde de corpul si metabolismul tau – unii indivizi si daca beau peste 6 cesti pe zi sunt OK) chiar este super-sanatoasa!

*in timpul redactarii acestui articol s-au consumat 2 cani de cafea. In timpul research-ului li s-a pierdut numarul.

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Nascut, crescut, rafinat in orasul de la poalele Tampei. Prefera confortul cabanelor si drumetiile de o zi, doua.
Traseul preferat: Muntii Fagarasului (Cabana Sambata - 1401 m) - Fereastra Mare a Sambetei - 2188 m

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend