ProAlpin.ro Blog

6 Cauze posibile ale accidentarilor pe partii

cauzele accidentarilor la schi - sfaturi sa previi

In fiecare sezon, pe partii se inghesuie milioane de impatimiti care au ales acest sport din pasiune, din dorinta de performanta sau pur si simplu ca alternativa pentru a renunta la sedentarism.

Adevarul este ca schiul este considerat sportul-rege al sezonului alb. Dar pe langa numeroasele satisfactii, nu este lipsit nici de riscuri, entorsele, fracturile sau rupturile de ligamente fiind doar cateva dintre ele.

Cauzele accidentarilor la schi

De obicei, incidentele au loc imediat dupa deschiderea sezonului, cand inca esti mai putin antrenat. Si contrar ideilor preconcepute conform carora ghinioanele urmaresc doar incepatorii, cele mai grave accidente li se intampla sportivilor experimentati.

In randurile urmatoare, iti vom dezvalui cateva dintre cauzele accidentarilor la schi si rezolvarile lor:

1. Pregatirea fizica precara

Toretic vorbind, daca se practica in deplina siguranta, adica fara excese de viteza si de zel,  schiul si snowboard-ul nu sunt considerate sporturi periculoase.

Insa in ciuda acestei ”catalogari”, cele mai multe accidentari au loc mai ales la inceputul sau la sfarsitul unei zile pe partii.

Secretul pentru a evita sa te expui acestui risc, consta in antrenamentul potrivit pentru schi.

Pe de o parte, acesta trebuie sa aiba in vedere dezvoltarea musculaturii si potentarea fortei. Pe de alta parte, se va concentra pe imbunatatirea conditiei fizice.

2. Incalzirea insuficienta

Ca in orice sport outdoor sau indoor, conteaza si perioada de incalzire, mai exact cele 10-15 minute care preced de regula antrenamentele propriu-zise.

Evident, schiatul se afla si el pe lista sporturilor in care incalzirea este o etapa obligatorie.

Odata ce muschii si articulatiile sunt bine incalzite, se diminueaza posibilele riscuri sa nu faci fata manevrelor bruste, obstacolelor neprevazute, etc.

O excelenta metoda sa te incalzesti poate fi stretching-ul. Exercitiile de acest tip favorizeaza elasticitatea si mobilitatea articulatiilor.

3. Starea de sanatate subreda

Inainte de inceperea sezonului de schi, este esential ca toti practicantii (incepatori sau avansati) care sufera de patologii grave sau au motive sa creada ca sunt bolnavi (de exemplu, maladii cardiovasculare), sa se adreseze medicului de familie.

Programarea unui check-up medical iti va permite sa afli daca propria conditie este compatibila cu acest sport.

Totul depinde de nivelul de intensitate al efortului permis, dar si de conditiile atmosferice, temperaturile scazute avand efecte nefaste asupra parametrilor cardiovasculari.

4. Stilul mult prea agresiv

Chiar daca incepi sezonul antrenat din timp, iar ziua bine incalzit, chiar daca ai certitudinea ca te poti mandri cu o sanatate de cosmonaut, nu inseamna ca trebuie sa schiezi cu viteza supersonica, de parca te-ai afla la mondialele de schi alpin.

Oricat de multa experienta ai acumulat, este inutil sa te fortezi din prima zi, riscand sa te accidentezi.

Corpul inca nu este pregatit pentru efort, insa va fi, pe masura ce se va obisnui cu miscarile. Iar astfel de deprinderi se dobandesc tot la… schi.

5. Neglijarea oboselii

Nu conteaza daca faci performanta si participi deja la competitii. Nu esti robot, corpul tau are si el niste limite. Cu toate acestea, uneori iti vine greu sa le accepti.

Pentru a evita neplacerea unei entorse sau luxatii, este important sa stii cand sa te opresti. De multe ori, mintea-ti dicteaza ce sa faci. Insa pe partii, conteaza si perceptia fizica.

Asadar, invata sa asculti, interpreteaza fiecare senzatie, fie ea fizica sau mentala. Odata identificata, vei intelege cand este cazul sa spui ”stop”.

6. Alimentatia necorespunzatoare

Daca pana aici, fiecare punct este destul de previzibil, acum ca ai ajuns la alimentatie, te vei intreba cat te poate ajuta sa rezisti ore-n sir pe schiuri, in echipament complet. Sau cum poate aceasta contribui la prevenirea pericolelor de accidentare.

Ei, bine, regimul alimentar are si el rostul sau, asa cum au incalzirea, antrenamentele, imbracamintea de ski, etc. Pentru ca alimentatia este cea care, pe tot parcursul zilei, va furniza combustibilul necesar.

Fara aportul caloric potrivit, fara calorii de calitate, este dificil sa gasesti energia sa rezisti fara sa cazi si sa te accidentezi.

Desi principala sursa energetica o constituie glicogenul (carbohidratii), nu inseamna ca mesele se vor limita la integrarea acestor nutrienti.

Un regim sanatos si echilibrat trebuie sa contina toti macronutrientii, in procentaje potrivite (50-60% carbohidrati, maxim 30 % grasimi, 10-20 % proteine), dar si micronutrientii (vitamine si oligoelemente).

Iar la final, concluzia…

Pare simplu, nu-i asa? La acceasi concluzie am ajuns si noi. Daca nu vrei sa risti, ar fi indicat sa te feresti de fiecare dintre cele 6 imprejurari posibile.

Poate mai ai si alte sugestii in aceasta privinta. Ne-am bucura sa le impartasesti cu noi, precum si cu cititorii blog-ului ProAlpin.

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend