Blog ProAlpin.ro

Muntele te poate scapa de insomnii – Dar care sunt cauzele noptilor albe? Si ce rezolvari iti propune natura?

Muntele te poate scapa de insomnii – Dar care sunt cauzele noptilor albe? Si ce rezolvari iti propune natura?

Problemele de somn constituie o realitate destul de pregnanta a zilelor noastre. Insa pana la gasirea unei solutii, este important sa cunosti cateva lucruri esentiale despre manifestarile insomniilor si cauzele noptilor albe.

Astfel, iti va fi chiar mai usor sa descurci itele. Si vei intelege ca rezolvarea nu se rezuma la pastile si proceduri medicale (sau nu doar la ele).

De multe ori, pentru a te bucura de un somn odihnitor, ajunge sa petreci mai mult timp in aer liber, in contact cu mediul inconjurator, departe de posibilii factori determinanti.

Ce este insomnia si prin ce se caracterizeaza?

Este vorba despre o alterare cantitativa sau / si calitativa a ritmului somn-veghe. Subiectii intampina dificultati sa doarma ori somnul isi pierde calitatea restauratoare, in ciuda oboselii si nevoii acute de odihna.

Cauzele noptilor albe acopera un spectru destul de amplu. La fel se intampla si cu tabloul simptomatic, tulburarea fiind asociata si cu manifestari diurne:

  • Stare de epuizare si iritabilitate;
  • Greutate de invatare si memorare;
  • Dificultati de concentrare;
  • Lipsa interesului pentru activitatile obisnuite;
  • Greutatea mentinerii relatiilor profesionale / sentimentale;
  • Stari de somnolenta, cu toate ca ai dormit mult;
  • Dureri de cap, palpitatii, etc.

Insomniile pot fi clasificate in mai multe tipologii, depinde de criteriul folosit.

a. In functie de durata, insomnia poate fi:

  • Tranzitorie – Dureaza cateva zile si apare in conditii de stres, patologii, schimb de fus orar, modificari ambientale, etc.;
  • Scurta (acuta) – Imposibilitatea de a dormi satisfacator dureaza cateva saptamani si se prezinta in conditii de stres fiziologic / situational prelungit;
  • Lunga (cronica) – Tulburarea se prelungeste, iar consecintele se agraveaza, la origini putandu-se afla o maladie cronica.

b. In functie de sursa, se disting alte 3 tipuri:

  • Insomnie precoce – Dificultatea de a adormi;
  • Insomnie centrala – Treziri nocturne repetate;
  • Insomnie tardiva – Treziri anticipate, fara motiv, dupa mai putin de 4-5 ore.

Care sunt cauzele noptilor albe? Dar posibilele rezolvari?

Am inceput prin a-ti pomeni de gasirea unui remediu prin care sa-ti imbunatatesti somnul… Are legatura cu activitatile outdoor, cu dormitul la cort, camparile, drumetiile…

Dar pana la posibilitatile de prevenire si combatere, mai ai de strabatut o etapa, etiologia.

Factorul declansator nu este unic, ci se bazeaza pe o serie de cauze fizice, psihologice sau situationale:

1. Abuzul de substante cu efect excitant

Printre cei mai frecventi responsabili se numara nicotina, cafeina si alcoolul. Sunt 3 ”inamici” de care daca abuzezi, vei descoperi efectele nefaste ale insomniilor, inclusiv o viata plina de carente.

Primele 2 elemente desfasoara o activitate psihostimulanta. Fumatul excesiv si abuzul de cafea in special in orele serale ingreuneaza si chiar impiedica somnul natural. Practic, te simti fresh, desi este doar o amagire.

In schimb alcoolul actioneaza putin diferit, desi efectele finale sunt in linii mari aceleasi. Intr-o prima faza induce somnolenta precoce. Ulterior, favorizeaza trezirile nocturne si somnul de proasta calitate.

2. Unele alimente si obiceiuri din dieta

Nu facem referire la plantele si la bauturile cu efect stimulant (ginseng, guarana, cafea, energizante, etc.). Poate nu realizezi, dar de multe ori, ”vina” o poarta chiar dieta si proastele obiceiurile alimentare.

Alimentatia nesanatoasa si dezechilibrata, greu de digerat (prajeli, preparate prea elaborate, grasimi, condimente, sare, etc.) afecteaza calitatea somnului si creeaza ”interferente” nocturne.

La fel se intampla si daca mananci fara sa respecti un orar si prea mult imediat inainte de culcare. Nu inseamna ca trebuie sa te infometezi, ci doar se optezi pentru gustari lejere si eventual pentru ceaiuri cu efect relaxant.

3. Ambientul in care dormi

Deocamdata nu-ti dai seama, dar cauzele noptilor albe sa pot afla chiar in incaperea in care dormi. Camera poate sa nu intruneasca toate ”criteriile” definitorii pentru un ambient propice odihnei.

a. Culorile

Desi nu pare, zugraveala si decoratiunile in culori prea vioaie pot deranja somnul. Este motivul pentru care poti incerca sa temperezi lucrurile, adica sa te rezumi la derivatii de albastru si verde.

b. Aparatura

De asemenea, retine ca dormitorul trebuie sa ramana doar un spatiu de relaxare, nu o camera multifunctionala. In acest sens, atat cat iti permite locuinta, ar fi bine sa muti in alta parte computerul si dispozitivele electronice.

c. Luminozitatea

Se mai intampla ca spatiul alocat somnului sa fie prea luminos (iluminatul stradal, led-urile device-urilor. Daca ai o sensibilitate la lumina, se explica de ce nu reusesti sa cazi in mrejele lui Mos Ene decat in conditii de bezna totala.

4. Patologiile respiratorii

Tot printre cauzele noptilor albe se regasesc si unele afectiuni respiratorii. Spre deosebire de spatiile din zonele aflate la cote destul de inalte, ambientele inchise reprezinta locul prielnic pentru dezvoltarea alergiilor la acarieni.

Cine are o alergie, intelege perfect despre ce vorbim. Pentru ameliorarea efectelor, se incepe de la folosirea antihistaminicelor si se continua cu schimbarea frecventa a lenjeriei de pat si utilizarea aspiratoarelor cu filtre speciale.

In plus, este un fapt dovedit ca la munte, la peste 1500 de metri, nu exista alergeni. Acarienii nu supravietuiesc, in timp ce factorii poluatori se reduc la minim / dispar. In consecinta, se reduce gravitatea alergiilor sau astmului bronsic si se imbunatatesc calitatea si durata somnului.

5. Starile de stres si de anxietate

Indiscutabil, printre cauzele noptilor albe, poate cele mai comune, raman stresul si anxietatea. Nu conteaza daca ai un stil de viata sanatos, daca locuiesti in casa ideala si nu suferi de nicio maladie fizica acuta / cronica.

Tot ce are legatura cu cotidianitatea poate duce la insomnie. Perioadele stresante din viata, depresia, preocuparile zilnice, starile de agitatie, etc., precum si situatiile pozitive, cu manifestari foarte intense (un nou partener de viaa, casatoria, etc.) pot genera efecte similare.

Inca o data, remedierea presupune apropierea de natura. Vrand-nevrand, macar pentru 1 zi, ai ocazia sa te deconectezi de la activitatile zilnice, de la problemele personale si responabilitatile de la serviciu.

Detasandu-te, corpul si mintea ta se vor elibera de stres. Iar in functie de sezon, relief, clima, te poti orienta spre camparea la cort, dar si spre miscare (trekking, escalada, ski, etc.).

Tot acum poti aprofunda arta conversatiei sau inchega raporturile cu prietenii / partenerul de viata. In schimb daca esti o persoana solitara, poti profita de moment pentru a medita si a te redescoperi.

Recomandari

Cand insomniile nu-ti dau pace, oricare ar fi cauzele, fa-ti timp sa mergi cateva zile la munte. Nu cauta scuze. Abtine-te sa dai vina pe conditiile meteorologice nefavorabile, de altfel un ”must” in zonele alpine. Pentru ca nu exista vreme rea, ci doar echipament neadecvat.

Nu te hazarda s-o pornesti pe trasee sau prin paduri in haine de oras, chiar daca la orizont nu se arata niciun norisor, iar gradele par de primavara. Poti avea surpriza schimbarilor bruste de temperatura si de conditii ambientale. Nu ai vrea sa te prinda ploile nepregatit.

Daca te intereseaza propunerea noastra si iti doresti sa stai la distanta de forfota urbana si de rutina, organizeaza-te din timp. Navigheaza printre rafturile magazinului ProAlpin pana vei gasi cele mai bune solutii pentru destinatia aleasa si conditiile in care efectuezi excursia.

Foto: www.mensjournal.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to friend