ProAlpin

Decalogul schiorului inteligent – 10 Reguli universal valabile, ce trebuie respectate pe partiile de schi

Conduita pe partii – Cum arata decalogul schiorului inteligent?

Mare bucurie printre schiori, snowboarder-i si ”aspiranti”! Lipseste putin pana la deschiderea oficiala a sezonului 2017-2018. Dar incepator sau ”cu vechime”, copil ori adult, pe schiuri / pe placa de snowboard, care sunt regulile de conduita pe partii?

In masura in care vremea se anunta prielnica, incetul cu incetul, localitatile turistice montane si partiile se vor trezi din ”hibernare”. In ciuda entuziasmului, ”ziua zero” depinde de prezenta si de consistenta stratului de zapada.

Inainte de cursurile de initiere, de cozile interminabile la instalatiile de urcare, este indicat sa-ti improspatezi cateva notiuni.

Norme generale de conduita pe partii

Pentru a practica cele 2 discipline in siguranta, pentru a nu pune in primejdie nici restul ”colegilor”, exista o lista de norme ce trebuie cunoscute si respectate. ”Incalcarea” lor poate avea consecinte grave. Asa ca, ramai cu ochii-n 4 si cu urechile ciulite…

1. Respectul

Cu exceptia cazurilor in care esti doar tu prin ”zona” (aproape imposibil), aminteste-ti ca te afli intr-o arie cu ”trafic” intens. Unii sunt incepatori, altii avansati… Fa in asa fel incat sa nu pui pe nimeni in pericol.

Totodata, ”vizitatorii” activi ai partiilor au in responsabilitate si propriul echipament, cu defecte cu tot, mai exact schiurile, betele, placa. Oricat sunt de ”smechere”, se pot rupe, desprinde, pierde, ajungand in calea celorlalti si blocandu-le coborarile.

2. Comportamentul general

Evolutia fiecarui practicant va fi de bun simt, fara sa deranjeze alti rider-i sau sa-i puna in dificultate. O atentie sporita necesita zonele:

In toate aceste portiuni, deplaseaza-te cat mai incet. Nu lua exemplul celor care dau din coate (uneori la propriu) pentru un loc in fata la instalatiile pe cablu. Nu esti la concurs.

3. Viteza de deplasare

La fel ca pe carosabil, cand se conduce un autovehicul, viteza de deplasare trebuie adaptata la context. Doar in acest fel vei putea opri sau efectua manevre (viraje, salturi) in conditii de siguranta.

Una dintre regulile de conduita pe partii precizeaza ca viteza depinde de:

Iar cine vrea sa impresioneze ”onorata asistenta” isi poate rezerva ”talentele” pentru competitii (in masura posibilitatilor).

4. Traiectoria

Cine se afla in amonte are o pozitie dominanta. Detine controlul asupra celor din avale si asupra directiei de mers, pe care-o poate alege in functie de spatiul disponibil. Prin urmare, are obligatia sa actioneze in sensul evitarii eventualelor coliziuni.

Cele 2 sporturi ”de partie” nu implica un anume stil de coborare. Schiorii si snowboarder-ii au o evolutie libera. Fiecare se poate dupa propria-i vointa si pe masura:

5. Precedenta

Si in acest caz, normele se ”inspira” din Codul rutier, cu deosebirea ca, intotdeauna, cel din fata are intaietate. Pentru ca nu dispune nici de oglinzi retrovizoare, nici de ochi la spate, nici de semnalizare.

Atata timp cat te afli in spatele unui ”coleg” si pe directia lui de coborare, incearca sa pastrezi distanta de siguranta. Limita o vei stabili in asa fel incat sa te poti misca in libertate, fara sa te urci peste altii, poate mai neindemanateci si mai lenti.

6. Depasirea

Conduita pe partii nu impune efectuarea depasirilor strict pe dreapta. Manevrele se pot initia atat pe dreapta, cat si pe stanga, atat in amonte, cat si in aval. Conditia este sa nu-i incurci pe ceilalti si sa le permiti orice gest voluntar / involuntar.

In momentul cand pui in act o manevra de depasire, gandeste-o bine. Ai o responsabilitate fata de schiorii / snowboarder-ii depasiti (in miscare / care stagneaza), precum si fata de ”spectatorii” de pe margini.

7. Opririle

Practicantii de schi si snowboard au obligatia sa stationeze doar pe culoarele laterale si sa evite popasurile, fie ele de cateva clipe:

  • Pe mijlocul partiilor, mai ales daca nu au largime;
  • Pe portiunile foarte inguste;
  • Unde nu au controlul asupra celor din amonte;
  • In toate ariile cu evidente carente de vizibilitate.

Dar exista si exceptii. De exemplu, daca au cazut, au datoria sa elibereze locul in cel mai scurt timp, indreptandu-se spre cea mai apropiata margine.

8. Deplasarile pe jos

Oricine poate urca sau cobori pe propriile picioare o partie daca are o minima conditie fizica. O poate face cu / fara echipament, cu / fara schiuri sau placa. Partiile nu sunt interzise ”vizitatorilor”, insa conteaza cum procedeaza fiecare si mai ales pe unde.

Deplasarile in sens invers directiei de coborare pot ingreuna evolutia celorlalti. Acestia se pot trezi in fata unor obstacole imprevizibile, de prezenta carora nu aveau cunostinta si pe care nu le puteau anticipa in timp util.

Pe de alta parte, pentru schiori si cei cu placa, amprentele lasate in zapada de bocanci si clapari se pot dovedi periculoase. Este un motiv in plus ca urcarile / coborarile pe jos sa aiba loc pe laterale.

9. Indicatoarele

Normele de buna conduita pe partii impun inclusiv respectarea indicatoarelor expuse pe variate portiuni. Instalarea lor are o importanta similara ca in cazul traficului rutier, avand rolul sa ghideze rider-ii.

De pilda, vei gasi afisat nivelul de dificultate, care, in ordine descrescatoare, incepe de la negru, apoi continua cu rosu, albastru si verde. Potrivit pregatirii fizice si experientei, vei fi in masura sa alegi o partie mai grea / usoara.

De asemenea, mai poti gasi indicatoare cu diverse semnalizari, respectarea carora este in interesul tuturor:

  • Pericole;
  • Inclinatie;
  • Traseu inchis;
  • Portiune ingustata;
  • Incetinire, etc.

10. Primul ajutor

Acordarea de ajutor, asistarea persoanelor accidentate sau aflate in dificultate este in primul rand o datorie morala. Poate ca legea nu te obliga sa te implici in acest sens, tocmai pentru exista un serviciu abilitat (Salvamont).

Insa potrivit capacitatilor individuale, daca situatia o impune, cine asista la un ”eveniment”, in functie de gravitate, are ”misiunea” sa:

  • Dea o mana de ajutor;
  • Delimiteze zona;
  • Atentioneze ocolirea;
  • Anunte echipele de salvare;
  • Ajute la transportare, etc.

Foto: www.thewell-travelledpostcard.com/

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend