ProAlpin.ro Blog

Crucea Caraiman in Muntii Bucegi, Crucea Eroilor Neamului

Crucea Eroilor Neamului sau Crucea Caraiman, a fost ridicata intre anii 1926 si 1928, pe varful secundar al Masivului Caraiman la 2291 metri, nu pe cel principal de 2325 metri, din cauza vizibilitatii pe valea Prahovei. Este dedicat eroilor neamului cazuti la datorie in Primul Razboi Mondial (1914-1918), la initiativa reginei Maria si regelui Ferdinand I. Constructia este trecuta pe lista monumentelor istorice ale Romaniei.

Cale de acces la Crucea Caraiman

1. La acest obiectiv se ajunge cu telecabina Busteni Babele (12 minute) sau pe traseul turistic urcand Jepii Mici, pe marcaje circa 4 ore acesibil numai vara.

2. Se mai poate ajunge tot cu telecabina Pestera Babele (8 minute) sau traseul cu marcaje Piatra Arsa 1h 30 minute.

3. O alta posibilitate este Varful Furnica-Telecabina Cota 2000 sau pe traseele marcate de la cabana Omu si pe cele mai accesibile: cabana Babele pe creasta Caraimanului 1h 30 minute ori cabana Caraiman pe Brana Caraiman 45 minute.

Banner-Bergans-Blog

Amplasare si dimensiuni

Crucea Eroilor Neamului se afla pe creasta Caraimanului, chiar pe marginea haului spre Valea Seaca. Este unica in Europa prin altitudinea la care este facuta (2291 m) si dimensiunile gabaritice: inaltime de 28m, lungime brate 7m fiecare si latime stalp vertical 2m. Este amplasata pe un soclu din beton armat placat cu piatra fasonata, inalt de 7,5m, ce include incaperea generatorului electric. Soclul este construit la 2 ani dupa inagurarea monumentului in 1930. Monumentul este realizat din profile metalice ce formeaza grinzi cu zabrele in constructie nituita.

Constructia monumentului

Planurile au fost elaborate de catre doi arhitecti romani Georges Cristinel si Constantin Prcopiu, iar proiectul si calculele de rezistenta au fost facute de inginerii Alfred Pilder si Teofil Revici. Deasemenea din staful ce asigura partea tehnica a santierului mentionam pe Nicu Stanescu diriginte de santier si pe seful acestuia V. Bumbulescu. Toti acestia au fost urmariti de regina Maria. Executia efectiva a fost facuta de Directia de Poduri din CFR prin sectiile L1 si L5 din Sinaia. Materialele folosite ce soseau in gara Busteni erau transportate pe Caraiman cu care cu boi prin Sinaia, Varful Paduchiosul, Varful Dichiu, Platoul Bucegi, Varful Caraiman, dar si cu funicularul Fabficii de Hartie Busteni si apoi cu cai.

Iluminatul la inceput era asigurat de un generator ce alimenta 120 de becuri de 500 w, inanul 1939 se racordeaza la sistemul energetic national. Astazi monumentul este in administrarea Primariei Busteni,  este iluminat cu 300 de becuri de 500 w si se poate observa de la zeci de km de pe valea Prahovei. Primaria are un proiect de vopsire cu vopsea fluorescenta asupra careia sa se trimita un spot laser.

Si mai multe obiective turistice din Romania

Galerie foto Muntii Bucegi: Babele, Sfinxul si Crucea Caraiman

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

3 comentariiLasa un comentariu

  • Da Ana, sunt de acord cu tine! In ea se regasesc multe din credintele si valorile noastre traditionale.
    Daca ar fi sa numesti o caracteristica comuna intre Crucea Caraiman si tara noastra care ar fi?

  • Jos Palaria pentru asfel de monumente, sunt de parere ca o astfel de onoare o merita mult mai multi oamenii, poate ca ar fi loc de inca cateva monumente insa in alte regiuni al tarii.
    Eu sper sa nu ma insel, cand fac afirmatia asta, insa foarte onorabila Regina Maria.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend