ProAlpin.ro Blog

Cum sa combati astenia de toamna? (I) Dieta lacto-ovo vegetariana

Conform calendarului popular romanesc, dupa data de 15 august se instaleaza toamna. Chiar daca zilele insorite ne mai mangaie o scurta perioada, in atmosfera presiunea se schimba, bioenergia mediului inconjurator se reseteaza pentru anotimpul rece. Acest lucru ne afecteaza si pe noi, iar fenomenul cunoscut sub numele de astenie de toamna este manifestarea acestor schimbari.

Cea mai buna metoda pentru a combate neinvaziv astenia de toamna este -desigur – miscarea in aer liber, activitati care ne pun deci sangele in miscare. Circulatia lui fiind astfel mai eficienta, ne va oxigena creierul si restul organelor mai bine. Chiar daca incercam sa respectam un oarecare orar al activitatilor fizice, daca alimentatia noastra nu poate sa le sustina ne vom simti in continuare obositi, tracasati, surescitati. Va propunem 3 metode simple, care nu necesita aport financiar, care va vor ajuta sa respingeti in primul rand la nivel mental starile de oboseala acuta sau starile depresive, apoi la nivel fizic va vor inviora si repune pe picioare.

Astazi vom incepe cu cel mai simplu pas, si primul in ordinea prioritatilor oricui isi doreste sa traiasca sanatos. Dieta lacto-ovo vegetariana este o maniera de alimentatie bazata pe principiul neprocesarii exagerate a mancarii. Pentru ca avem vieti destul de agitate, desi stim foarte bine ca nu e recomandat sa ne hranim cu tot soiul de mancaruri grele, sintetizate, il luam pe,,n-am timp” in brate. Pe termen scurt, ne potolesc foamea, ne pacalesc cu gustul lor delicios si ne imprima o stare de bine datorita substantelor dulci care provoaca secretia de serotonina. Pe termen lung, ingreuneaza digestia, incetinesc procesul intelectual si adauga kilograme.

Stratul de grasime se depune pe artere -> circulatia sangelui e incetinita -> creierul primeste si elaboreaza mai greu informatie

Un creier obosit inseamna un organism intreg suprasolictat, care nu se mai poate adapta. Resimte oboseala mai acut, si pentru ca bioenergia din natura este si ea incetinita (toate oraganismele vii se pregatesc pentru toamna) riscam sa avem bufeuri, sa ne doara capul,sa nu ne mai putem concentra. Exista cazuri relatate de psihologi si nutritionisti in care astenia de toamna provocata de toti acesti factori a fost atat de puternica incat persoanele au clacat psihic. Ei bine, dieta indicata de acestia pe care v-o prezentam mai jos nu numai ca va va energiza imediat, ci va ajuta creierul pe termen lung sa respinga starile de oboiseala cronica.

PASUL I – Ce eliminam din dieta zilnica?

  • carnea grasa de porc
  • prajelile de orice fel (carne, omleta, cartofi, gogosi, etc)
  • alcoolul (chiar si berea slab acoolizata)
  • sucurile artificiale carbonatate
  • conservele de carne

PASUL II –  Noi ce mai mancam?

Primul gand pentru cei care si-au facut un stil de viata bazat pe aceste alimente vor fi, desigur, intrigati. Tocmai aceste este principiul dietei lacto-ovo vegetariene, eliminarea preparatelor supra-procesate termic si introducerea alimentelor in stare pe cat posibil cruda, asa cum se gasesc ele in natura. Pentru a facilita adoptarea acestei diete, asa cum ii spune si numele, laptele si ouale impreuna cu derivatele lor se pot consuma fierte.

Asadar, ce mancam?

  • fructe care se coc toamna – merele si perele tarzii, prune, struguri, gutui, nuci

Pectinele din mere sunt cele mai recunoscute substante naturale care previn infarctul si atersoscleroza,iar noianul de vitamine si minerale vor combate migrenele,oboseala, stresul.

Perele contin nutrienti care combat insomniile, depresiile, starile de vinovatie care aduc procesede constiinta exagerate.

Prunele sunt depurative, amelioreaza constipatia, durerile abdominale, curata intestinele si miscoreaza riscaul aparitiei colicilor.

Strugurii sunt laxativi, ajuta activitatea ficatului si bilei, detoxifica oragnismul, iar antioxidantii pe care ii contin te invioreaza si te energizeaza pe termen lung.

Gutuile sunt fructele de toamna cele mai bogate in fier, aduga un aport important de vitamine si pectina. Impreuna cu strugurii, gutuile alcatuiesc un pansament si un adjuvant ale ficatului, astfel ca nu aveti nevoie de medicamente pentru stimularea activitatii lui.

Nucile contin foarte mult cupru si zinc, deci nu mai cheltuiti bani pe suplimentele alimentare. Proteinele din nuci sunt atat de hranitoare, incat daca va temeati ca fara carne va veti simti vesnic flamanzi, credeti-ne, nu este cazul. Alaturi de nuci, puteti aseza si un pumn de migdale si alune de padure crude si veti avea un cocktail de proteine, acid linoleic (regleaza colesterolul) si vitamine B care vor constitui arma perfecta impotriva asteniei.

  • legume de toamna – dovlecei, rosii, vinete, castraveti

Pe cat posibil in stare cruda, veti beneficia de vitaminele si mineralele lor, precum si de fibre.

  • ciuperci – hribi, roscove, urechiuse, bureti,ghebe, pleurotus, champignon, zbarciogi

Dupa cum mentionam si in articolul Cum sa fii cat mai sprinten vara pe munte – 5 sfaturi de nutritie , ciupercile contin de 2 ori mai multe proteine decat carnea de pui!

  • cereale integrale – grau, ovaz, secara, porumb

Fibrele lor va antreneaza digestia, va fac sa va simtiti mai usori, mai dinamici, pentru ca toxinele din oragnism sunt eliminate.

  • oua si lapte (lapte dulce, smantana, kefir, iaurt, branzeturi)

Le-am lasat la urma, pentru ca sunt de origine animala. Proteinele, calciul si magneziul pe care contin va aduc senzatia de satietate, va intaresc rezistenta la boli si la  factorii de stres. Branza o veti cumpara din piete, nu din supermarket, la fel ouale si laptele, iaurtul, sana, kefirul, smantana.

Oulele le veti consuma fierte moi, iar laptele il veti fierbe foarte putin. Daca respectati aceste restrictii, dar va imbogatiti pe de alta parte dieta zilnica cu aceste alimente, energia debordanta si starea de calm, de echilibru nu vor intarzia sa apara!

Nu uitati sa va abonati la newsletter-ul nostru pentru a fi mereu la curent si cu viitoarele articole. Generam, cum v-am promis, o strategie cu 3 componente pentru stoparea asteniei de toamna. Vor urma:

(II) activitatea fizica accesibila oricui

si

(III) meditatia pentru inviorarea spirituala

Voi ati fost victime ale acestui fenomen? Cum va afecteaza pe voi astenia de toamna?

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend