ProAlpin.ro Blog

Cum combati depresia de iarna? 6 Trucuri sa-ti pregatesti moralul pentru anotimpul rece

Cum combati depresia de iarna? Trucuri sa-ti pregatesti moralul pentru anotimpul rece

Depresia de iarna exista! Poate te-ai intalnit cu ea, dar nu i-ai dat atentie. Poate ai recunoscut-o, dar te-ai complacut.

Nu mai conteaza ce a fost, ci doar ce urmeaza. Trecutul lasa-l acolo, uitat si ingropat. Pregateste-te pentru ce va fi maine.

Cum se poate depasi depresia de iarna?

Multi asteapta sezonul alb cu sufletul la gura.

Pentru nerabdarea reintoarcerii pe partii, pentru bucuria Sarbatorilor, pentru vacantele celor mari si celor mici. Si pentru un lung sir de alte minunate evenimente si motive pro.

Dar o multime sunt cei care cad in melancolie.

Care tanjesc dupa vara si vreme faina, dupa caldura si vacante la mare. Dupa tricouri si pantaloni scurti. Ca pur si simplu nu suporta frigul, zilele scurte si mohorate, umezeala, ninsorile, viscolul. Ca sunt satui de straturi peste straturi, de caciuli, polare si geci groase.

Pe o parte dintre ei, depresia de iarna le darama starea de spirit si le ruineaza pofta de viata. Pacat!

Pacat ca se lasa coplesiti de emotii cand totul are leac.

Daca mai ai nitica rabdare, da o tura printre cateva strategii ce te-nvata despre supravietuire in fata troienelor de dat la o parte cu lopata. Si despre cum sa faci fata timpului urat, gerului si zilelor scurte.

Sfatul #1: Incepe cu recunoasterea cauzelor!

Accepta problema. La urma urmei e o problema. Si recunoaste cauzele.

Din cauza imputinarii orelor cu lumina naturala, ceasul biologic se resimte. Posibil ca se deregleaza. Procesul are consecinte asupra unor neurotransmitatori asociati cu motivatia si energia.

De pilda, serotonina, hormon sintetizat de sistemul nervos central, printre altele raspunde de:

  • Echilibrele afective;
  • Procesele mintale;
  • Calitatea somnului;
  • Pofta de mancare;
  • Functiile motorii;
  • Presiunea arteriala etc.

Nivelul sau tinde sa scada odata cu micsorarea duratei si intensitatii luminii solare. La persoanele sensibile, in sezonul rece, valorile se reduc in asa masura, incat cresc sansele episoadelor depresive.

Sfatul #2: Continua cu refacerea rezervelor energetice!

Fa-ti plinul de energie! Cum altfel sa reusesti decat mancand ce si cum trebuie?

Pentru revitalizarea si protejarea organismului, este oportun sa actionezi prin alimentatie. Stii cum se spune… Esti ceea ce mananci…

Primul pas se face la micul dejun. O masa grozava trebuie sa fie hranitoare, dar nu excesiva. Atat cat sa furnizeze ”combustibilul” necesar concentrarii si indeplinirii activitatilor zilnice pana la pranz.

Saltarea micului dejun nu doar ca priveaza corpul de energie, dar favorizeaza ingrasarea. Pentru ca ajungi la urmatoarea masa cu un apetit exagerat. Drept urmare, vei manca portii mai mari si vei cauta alimente mai calorice.

Ca o paranteza… In lunile geroase este normala acumularea de putin strat adipos si totodata de 1-2 kilograme. Dar nu de mai multe. Sau depresia de iarna poate fi consecinta tocmai a cresterii masei corporale (nu a tesutului muscular).

Sfatul #3: Stai cat mai mult in spatii deschise

Cum spuneam anterior, lumina solara actioneaza benefic asupra starii de spirit. Stimuleaza producerea serotoninei, supranumita si ”hormonul fericirii”.

In plus, contribuie la sinteza vitaminei D, cunoscuta si ca ”vitamina soarelui”. Aceasta este necesara nu doar la fixarea calciului, la imunizare sau la scaderea riscurilor de infarct, ci si la combaterea simptomelor si starilor depresive.

Prin urmare, chiar daca nu te intelegi grozav cu vantul si temperaturile scazute, profita de lumina solara de cate ori se iveste ocazia:

  • Iesi la aer imediat ce deschizi ochii;
  • Nu sari direct in masina sau in mijloacele de transport in comun;
  • Fa cativa pasi pe-afara cand ai un moment de pauza.

Iar de esti in casa, ridica jaluzelele, trage perdelele, deschide ferestrele.

Si chiar de vreodata astrul zilei se incapataneaza sa-si arata infatisarea, fa o plimbare sau o drumetie. Imbraca-te bine si improspateaza-ti plamanii. In mod sigur, soarele isi va face aparitia in psihicul tau, desi lipseste de pe strada ta.

Sfatul #4: Fa miscare oriunde, mai ales in outdoor!

Mentinand o rutina in actiune (limita sedentarismului tinde spre zero), este mai usor sa ai controlul asupra trairilor emotionale. Daca nu stiai, persoanele active sunt mai imune la depresia de iarna si la orice alta forma de tulburare afectiva.

Insa cu toate obligatiile ce ocupa majoritatea timpului, este tot mai greu sa gasesti un moment doar pentru tine. In care de exemplu sa faci sport. Ti-ar place, dar e greu sa schimbi rutina.

Nu trebuie sa te deplasezi pana la sala sau sa-ti duci la indeplinire ”misiunea” in outdoor. Poti sa te desfasori si in casa. Chiar daca e ideal sa ai ca ”scena” spatiile deschise. Pentru motive subliniate la punctul precedent.

Pana si cele 10-20 de minute de exercitiu fizic zilnic pot schimba compozitia chimica a creierului si starea sufleteasca. Pe termen scurt, efectele inseamna:

  • Relaxare;
  • Deconectare;
  • Reducerea stresului.

Sfatul #5: Umple-ti straiele de culoare!

Pare un sfat banal sau fara un impact decisiv asupra psihicului. Dar culorile reusesc sa schimbe starea, diminuand nivelul stresului si al depresiilor.

Pe un fundal in derivatii de griuri (cer cenusiu, nori idem, pomi si ei tot asa etc.), totul in jur pare intunecat pana si in plina zi. Incearca sa compensezi, inviorand imbracamintea de munte si de oras.

Si cum culoarea… is the new black, coloreaza-ti tinutele si-ti vei colora viata:

  • Cumpara articole in tonuri tari sau cel putin evita monotonia cromatica;
  • Renunta la clasicele geci de iarna negre sau in culori mohorate;
  • Alcatuieste outfituri cat mai vioaie, care sa inveseleasca atmosfera;
  • Schimba aspectul vestmintelor terne prin accesorizare, cu piese luminoase;
  • Renunta la articole care nu te definesc si pastreaza-le doar pe acelea care se potrivesc cu noua stare de spirit.

Fiecare optiune in parte iti va darui un strop de energie pozitiva. Merita! Si aminteste-ti ca adesea ajunge un simplu accesoriu ca sa insufletesti un look trist si invechit.

Sfatul #6: Cauta compania oamenilor!

Depresiile, sub orice forma sunt si oricare le este originea, au miraculosul ”dar” sa intunece mintile. Sa te faca sa crezi ca pe umerii tai se sprijina toate grijile universului. Ori nici vorba de asa ceva.

Clar e ca soarele remediaza totul intr-o clipita. Insa nu tot timpul e soare. Si nu poti sta mereu pe-afara. Mai trebuie sa diversifici, chiar cu activitati indoor pentru sezonul rece, compatibile cu vremea mai putin primitoare.

Insa nu te izola precum cucul. Interactioneaza cu cat mai multe persoane. Dar nu pe retelele de socializare, ci cu indivizi in carne si oase.

  • Implica-te in activitati distractive si creative;
  • Practica un sport de grup;
  • Inscrie-te la diverse cursuri (dans, actorie, pictura, gatit, fotografie etc.);
  • Organizeaza serate intre prieteni.

Acum ca ti le-am prezentat, pune-le in aplicare..

Daca reusesti, rasplateste-ti izbanda cu un suras. Si cu o multime de iesiri pe-afara, cu miscare in aer liber, pe grade cu minus, pe crivat si burnita, pe viscol si pe ger.

Mai cu masura, ce-i drept. Atat cat iti permite vremea…

Uita de depresia de iarna. Da-o-ncolo! Dar aminteste-ti sa-ti pregatesti trusoul.

Apropos… Cum stai cu echipamentul pentru zapada? Pantaloni de schi ai? Dar geaca si bocanci de munte?

Foto: www.alive.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend