Blog ProAlpin.ro

In sezonul rece creste pericolul sa te deshidratezi – Care sunt cauzele si explicatia?

Deshidratarea in sezonul rece – Stiai ca organismul are reactii ciudate la frig?

Sa vorbim despre deshidratarea in sezonul rece poate parea aproape un paradox. Dar stiai ca deficitul de lichide se prezinta cu aceeasi usurinta ca in miezul verii? Sau ca frigul accelereaza pierderea fluidelor la fel de mult ca temperaturile ridicate?

Cu toate acestea, cu greu vei simti ca ti-e sete. In schimb, vei percepe mai accentuata senzatia de foame. Mancare, calorii, energie, caldura… Nu-i asa ca faci legatura cu perceptia de foame, nu si de sete?

Compensarea deficitului de fluide in conditii de frig

Temperaturile rigide si conditiile ambientale nefavorabile (vant, precipitatii) cresc in primul rand riscurile de hipotermie si degeraturi, de altfel destul de previzibile chiar si pentru un ”newbie” intr-ale muntelui.

La cei 2 ”inamici” se adauga deshidratarea, asociata in primul rand cu perioadele de canicula si mai putin sau aproape deloc cu gerul si intemperiile invernale. Dar perceptia eronata nu o absolva de ”vina”, dimpotriva, devenind un pericol la fel de mare pentru sanatatea tuturor.

Organismul uman contine apa in proportie de circa 65 %, ceea ce face obligatorie reintegrarea lichidelor, la fel ca pe toate durata anului. Din nefericire, multe persoane se gandesc la completarea fluidelor doar cand transpiratia le curge siroaie.

Insa si diminuarea drastica a gradelor din termometre, dublata de sosirea primelor zapezi, favorizeaza deficitul hidric. Iar pentru a mentine echilibrul functiilor fizice si psihice, organismul are in permanenta nevoie de apa, vara, iarna, deopotriva.

Din ce cauze apare deshidratarea in sezonul rece?

La prima vedere, nu-ti vine sa pui in acelasi context frigul si deshidratarea. Totusi, exista mai multe explicatii, nu una singura:

a. Incotosmanarea

Realitatea este destul de greu de digerat de unii mereu timorati ca vor ingheta de frig pe partii, in drumetii, la alergare, etc. Drept urmare, pun pe ei chestii greoaie, prea groase, in care abia de se mai pot misca.

Este adevarat ca imbracamintea de corp din lana, suplimentata de ”n” randuri de alte haine contribuie la conservarea caldurii. Doar asa ai invatat… sa te-mbraci in straturi, sa nu rabzi frig…

Insa tot acest ”adaos” solicita in plus corpul, care va depune un efort suplimentar. Totodata, va epuiza mai curand rezervele de lichide. Daca nu sunt completate la timp, vei simti in curand efectele.

b. Transpiratia

Deshidratarea in sezonul rece este conditionata si de modul in care percepi transpiratia. Posibil ca la 0 grade, desfasurand o activitate fizica si imbracand mai multe straturi de hainute, transpiri ca la 30 de grade (este doar o supozitie).

Desigur, sudoarea o simti prea putin / deloc. Dar nu pentru ca nu exista, ci doar pentru ca te-ai imbracat ”cu cap” (asta in caz ca ti-ai facut deja ”lectiile”). Si lipseste senzatia neplacuta de ”lipiceala” de pe piele.

Iar din moment ce nu o simti, ai motive sa crezi ca nici nu s-a produs… Constatare gresita, ce va atrage dupa sine reducerea drastica a stimulului de a bea, simultan cu cresterea riscurilor sa te deshidratezi.

c. Respiratia

Pierderea lichidelor se produce nu doar prin transpiratie, ci si prin respiratie. Stim ca nu-ti vine sa crezi… Dar ”aburii” pe care-i ”pufai” in miez de iarna nu sunt altceva decat vapori de apa eliminati odata cu expiratia.

Comparativ cu aerul cald, cel rece este mai uscat, contine mai putina umiditate. Inspirand, corpul il ”prelucreaza”, dupa care-l elibereaza in stare vaporizata.

Cu cat temperaturile din ambientul extern sunt mai scazute, cu cat te vei obosi mai mult la schi, alergand ori strabatand traseele inzapezite, cu atat vei elimina mai multe lichide. Dar nici macar nu-ti vei da seama.

Cum se explica perceptia eronata de deshidratare?

In perioada preferata de amatorii sporturilor albe, se pierd destule lichide. Iar cantitatea lor creste daca se face miscare in aer liber, fara sa existe neaparat stimulul de sete.

Este ca si cand simturile se atrofiaza.

Raspunsul sta in vasoconstrictie, mai exact in restrangerea diametrului venelor si arterelor. Pe de o parte, fenomenul are ca efect reducerea fluxului sanguin periferic, pe de alta, conservarea caldurii in ”centru”, la organele vitale.

Din informatiile primite (false adevaruri), creierul nu mai identifica lipsurile, ci intelege ca organismul sta bine la capitolul ”lichide”. Senzatia de sete apare cu intarziere / dispare de tot, la fel si instictul de a bea, redus cu circa 40 %.

Nu degeaba in conditii de frig, atletilor, dar si practicantilor amatori de outdoor nu prea le vine sa bea apa. In plus, corpul nu mai este interesat nici s-o depoziteze. Rinichii, complet ”debusolati”, incearca sa scape de excedentul de fluide prin cresterea diurezei (diureza indusa de frig).

In mod inerent, anomaliile de ”comportament” vor conduce incet, dar sigur spre deshidratarea in sezonul rece.

Foto: www.sharp.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to friend