ProAlpin.ro Blog

Deshidratarea in excursiile montane – Cauze, simptome, pericole, remedii

Deshidratarea in timpul excursiilor montane – Cauze, simptome, pericole, remedii

Este minunat sa te plimbi vara pe cararile montane, la umbra copacilor, in adierea vantului ce le mangaie frunzele, in timp ce-ti umpli plamanii cu aerul ozonat. Dar cu toata racoarea zonelor alpine, deshidratarea iti poate compromite aventura.

Vorbim despre o problema reala. Nu conteaza daca te afli la munte sau la mare, daca faci o plimbare de cateva ore sau o drumetie de mai multe zile. In certe conditii, din cauza pierderii apei, organismul poate claca, oricat de bine te-ai antrenat.

Poti suporta o noapte nedormita. Poti chiar sa nu mananci 3 zile. Atata timp cat ai apa si poti bea, corpul tau va face fata micilor urgente. Insa cu deshidratarea nu te pui.

Te va obosi si in cele din urma te va epuiza. Iti va pune la incercare rezistenta la efort si chiar luciditatea. Iti va testa toate capacitatile fizice si psihice.

Te va invinge de fiecare data, desigur, daca nu lupti impotriva ei, luandu-ti ”doza” necesara de lichide si reconstituind mineralele pierdute prin transpiratie.

Care sunt cauzele deshidratarii?

Un organism este deshidratat daca lichidele baute nu completeaza cantitatea celor pierdute / eliminate. Deseori, cauzele sunt destul de simplu de identificat. De cele mai multe ori, fenomenul apare ca o consecinta a consumului prea mic de lichide.

Acest lucru se poate intampla din variate motive:

  • Existenta unor maladii;
  • Lipsa obisnuintei de a bea;
  • Insuficienta apa luata in drumetii;
  • Absenta apei potabile.

La baza, se pot afla si cauze de natura patologica:

  • Stari febrile;
  • Diaree;
  • Varsaturi;
  • Disfunctii renale, etc.

Pe munte, excluzand ultimul ansamblu de cauze, principala ”vinovata” ramane transpiratia abundenta. Mecanismul este provocat in special de excesul de caldura si de efortul intens, variabile asociate deja cu trekking-ul.

Activitatea poate fi destul de intensa si uneori se prelungeste, devenind epuizanta. Dupa o zi pe traseu, transpiri mai mult, frecventa respiratiei se intensifica, la fel ca in alergarile pe distante lungi.

In decurs de abia cateva ore in bataia soarelui, organismul poate pierde chiar si 1-2 litri de fluide. Acelasi lucru se intampla si daca ai norocul sa dai peste carari umbrite.

Dar simptomele?

Modul in care se manifesta deshidratarea nu cuprinde doar simptomele comune, precum senzatia urgenta de sete. Desi este cel mai usor de recunoscut, de multe ori, o percepi cu intarziere.

Cand devine mai serioasa, tabloul simptomatic se diversifica si include o multime de alte indicii destul de evidente, o parte dintre ele intalnite si la raul de munte:

  • Gura uscata si lipicioasa;
  • Absenta filmului lacrimal;
  • Piele si buze uscate;
  • Stare de sfarseala;
  • Oboseala generalizata;
  • Crampe musculare.

In absenta refacerii rezervelor de apa consumate din cauza caldurii si efortului, te poti astepta si la alte manifestari:

Pe masura ce timpul trece, atata timp cat nu-ti completezi depozitele de lichide, situatia poate degenera, continuand cu:

  • Iritabilitate si nervozitate;
  • Stari de confuzie mentala;
  • Mucoase si piele foarte uscate;
  • Ochi adanciti in orbite;
  • Piele lipsita de elasticitate;
  • Frecventa cardiaca accelerata;
  • Absenta transpiratiei;
  • Urina putina, de culoare inchisa, cu miros neplacut;
  • Tensiune arteriala foarte scazuta;
  • Ridicarea temperaturii corpului;
  • Respiratie dificila.

In cazurile cand atinge un nivel extrem de ridicat, se adauga:

Ce complicatii poate avea deshidratarea?

Zonele alpine nu exclud atmosfera incinsa, ca dinainte de o furtuna. Din cauza caldurii (chiar nepercepute) si efortului, vei continua sa transpiri, deshidratandu-te. Iata de ce, este esential sa bei apa, chiar daca nu ti-e sete. Sau, daca nu o faci, pregateste-te pentru urmatorele complicatii:

Insolatie

Daca in timpul drumetiilor, escaladelor si turelor montane, efortul depaseste nivelul cu care te-ai obisnuit (peste ce poti suporta), daca transpiri mult si nu bei apa, poti face insolatie. Desi rare, consecintele pot avea potential letal.

Edem cerebral

Daca dupa o deshidratare grava, se administreaza prea multe lichide dintr-o data, celulele se umplu cu prea multa apa (exista un excedent). Umflandu-se, pot exploda. Cand cele afectate sunt celulele creierului, urmatorul pas poate insemna edem cerebral.

Soc hipovolemic

Este una dintre complicatiile cele mai grave si apare cand fluxul sanguin isi diminueaza volumul. In consecinta, se inregistreaza scaderea brusca a presiunii sanguine, precum si a oxigenului, care nu mai poate ajunge la tesuturi.

Alte urmari

Nu mai putin severe pot fi si convulsiile (cauzate de dezechilibrul electrolitic), insuficienta renala (imposibilitatea rinichilor de a mai elimina reziduurile din sange si excesul de lichide), coma si moartea.

Cum poti preveni si remedia problema?

Cei mai expusi, dupa copiii mici, sunt atletii, trekker-ii si toti practicantii de outdoor la care deshidratarea apare asociata cu efortul fizic si caldura ambientala.

Pentru toate aceste categorii si nu numai, terapia adecvata prevede consumul de lichide. Pe cat posibil, devine utila completarea cu solutii hidratante si bauturi izotonice, astfel incat sa se reintegreze lichidele si sarurile minerale pierdute.

Cand situatia se complica, va fi nevoie de ajutorul echipelor de interventie si de recuperare medicala. In mediu spitalicesc, se vor administra fluide pe cale endovenoasa (prin intermediul perfuziilor), nu orala.

Prin hidratarea endovenoasa, organismul asimileaza mult mai rapid si corect lichidele impreuna cu substantele nutritive. Din acest motiv, devine indispensabila in cazurile de maxima urgenta.

Recomandari

Probabil ca nu mai ai nevoie de alte ”pretexte” sa te hidratezi de fiecare data cand depui efort sau / si stai diverse ore in bataia directa a soarelui.

Pentru a preveni deshidratarea, in excursii si in expeditiile montane, ia cu tine suficiente provizii de apa. Incearca sa bei inainte sa simti ca ti-e sete. Continua s-o faci atat in timp ce transpiri din greu, cat si dupa.

Foto: www.blog.rei.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend