ProAlpin.ro Blog

Escalada – 6 Motive pentru care sa indragesti aceasta activitate outdoor

Escalada – Motive pentru care sa indragesti aceasta activitate outdoor

Escalada incepe sa devina o activitate outdoor tot mai populara si la moda. Se poate practica nu doar in aer liber pe stanci sau pe pereti artificiali, ci si in salile special amenajate pentru catarare.

De unde acest interes al tuturor pentru escalada?

Pana in urma cu niste ani, escalada era considerata sport extrem, destinat in exclusivitate barbatilor in cautare de adrenalina. Dar aproape oricine il poate practica, inclusiv femeile sau copiii, cu conditia sa se desfasoare in siguranta.

Activitatea poate fi descrisa drept o disciplina sportiva si in acelasi timp o modalitate recreativa de petrecere a timpului. Deloc intamplator, oamenii se simt tot mai atrasi de aceasta alternativa de a face miscare (in aer liber sau in spatiu inchis).

Regasita printre ultimele trend-uri sportive, la fel ca orice sport, garanteaza beneficii. Este pe placul multor categorii de persoane, diferite intre ele ca sex, varsta sau conditie sociala. Si oricine se poate apropia de ea.

Pentru inceput, este necesara cunoasterea ”bazelor”. Mai trebuie un echipament potrivit si un spatiu propice catararii cu sau fara coarda. Versiunea fara coarda sau bouldering se practica fara echipamentul de siguranta.

Ce beneficii iti ofera escalada?

Daca iti lipseste motivatia pentru a face primii pasi, iti vom propune cateva motive:

1. Dezvolta forta

Pentru a te catara, cu sau fara hamuri si corzi de siguranta, ai nevoie de forta. Iar activitatea contribuie la cresterea fortei musculare, fiind un excelent antrenament izometric. Exercitiile izometrice se bazeaza pe mentinerea musculaturii incordate.

Dezvolta forta in brate, modeleaza picioarele si fesierii, intareste abdomenul si spatele. Intr-un cuvant, ”lucreaza” si armonizeaza intregul corp in maniera salutara. Practic, pe durata unei ”sedinte”, este solicitat fiecare muschi, pana in varful degetelor.

2. Creste rezistenta

Catararea nu este un antrenament cardio (de tip aerobic) propriu-zis. Insa poate fi inclusa in aceeasi categorie cu alergarea, cu ciclismul sau gimnastica aerobica. Cand te cateri, iti dai seama ca obosesti. Pentru ca escalada necesita si rezistenta.

Astfel, se transforma si intr-un excelent antrenament aerobic (in prezenta oxigenului), nu doar anaerobic (in absenta oxigenului). Progresele nu se vor vedea de la o zi la alta, ci treptat, odata cu imbunatatirea functiei respiratorii.

3. Faciliteaza coordonarea

Poate ca dispui de ambele abilitati, adica de forta si de rezistenta. Totusi, secretul din spatele talentului de catarator se bazeaza si pe alte ”virtuti”. Miscarile fluide, armonioase mai implica un foarte bun control al membrelor.

Cand vei atarna pe un zid / stanca la cativa metri de pamant, fiecare actiune devine o mare consumatoare de energie. Iar fara miscari coordonate, catararea va fi lipsita de eleganta, ramanand un simplu urcat-coborat pe un perete.

4. Arde caloriile

Escalada face parte din categoria sporturilor mari consumatoare calorice si de grasimi. Acest lucru inseamna ca ajuta la mentinerea siluetei. Iar in caz ca ai o problema la capitolul kilograme, sprijina procesul de slabire.

Alaturi de ski sau alergare, este una dintre cele mai eficace metode de activare a metabolismului. Intr-o singura ora de climbing, in medie, se ard 700 de calorii. Pe partie se pierd circa 600-800, in timp ce un runner poate ”scapa” de 800 de calorii / h.

5. Antreneaza mintea

Catararea, la fel ca drumetiile si activitatile outdoor, nu aduce doar beneficii fizice. In egala masura, de pe urmele sale va fi avantajat si psihicul. In timp ce te concentrezi pe punctele de sustinere, pe alegerea miscarilor si directiilor potrivite, iti antrenezi mintea.

Fixarea unor obiective si depasirea lor devine un fel de exercitiu pentru depasirea propriilor limite. Nu te gandi ca ele exista doar la nivel fizic. La urma urmei, cele mai importante blocaje afecteaza latura cognitiva (intelectul, memoria, gandirea, etc.).

6. Elimina stresul

Iesirea in natura si in general miscarea te elibereaza de stres. Disciplinele sportive care te apropie de mediul natural favorizeaza producerea endorfinelor, responsabile de starea de bine. Lucrurile raman valabile si pentru variantele indoor.

Asadar, pentru alungarea starilor de anxietate, programeaza o drumetie, o tura montana si de ce nu, chiar o escalada. Ca este verticalitatea zidurilor de stanca sau doar aerul de munte sa calmeze ”spiritele”, nu se stie. Insa merita sa incerci.

Recomandari

Daca activitatea iti pare interesanta, poti cauta o sala complet echipata ori poti incerca varianta outdoor. Insa indiferent de alegere, foloseste un echipament corect si studiaza domeniul.

Pentru ca exista mai multe variante pe acceasi ”tema”, cerceteaza optiunile de care dispui si analizeaza fiecare tip de catarare. Ai toate sansele sa gasesti si un ”model” pe placul tau.

Foto: www.activezoned.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend