ProAlpin.ro Blog

Fitwalking – Un sport pentru toti sau arta de a umbla pentru a ramane in forma

Fitwalking, un sport pentru toti sau arta de a umbla pentru a ramane in forma

Nu-ti place nici sa alergi, nici sa pedalezi, nici sa te aventurezi pe potecile montane… Iar cat despre antrenamentele in sala… consideri ca nu sunt pentru tine… In schimb, poti incerca fitwalking.

Activitatea, destinata tuturor, poate deveni un excelent ”inlocuitor” pentru alergare sau alte exercitii cardio. Asa ca scuzele de genul ”nu-mi place sa alerg”, ”nu am timp de sala” nu-si au locul pentru cine-si propune o schimbare radicala in stilul de viata.

Ce este fitwalking?

Vorbim despre o disciplina sportiva concentrata pe starea de sanatate, ce nu apare introdusa in circuitul competitional. Descrisa ca o varianta de mers rapid, este caracterizata de o serie de ”gesturi” tehnice, foarte dinamice, care ajuta la mentinerea conditiei fizice.

Termenul ia nastere prin asocierea a doua cuvinte: ”fitness” (in forma) si ”walking” (mers pe jos). In traducere, fitwalking inseamna arta de a umbla pentru a ramane in forma. Se deosebeste de plimbarea normala prin:

  • Ritmul alert (viteza de deplasare de 7-9 km / h);
  • Oscilatia mainilor (balans accentuat fata-spate);
  • Postura (spate perfect drept, cu muschii incordati).

Ca eficienta, poate fi comparat cu alergarea pe sosea sau cu trail running. Dar nu trebuie confundat cu marsul sportiv, o specialitate de atletica lejera, care presupune o tehnica de mers rapid, aparent anormal.

Practicat in maniera corecta si regulata, are efecte favorabile asupra calitatii vietii, prima beneficiara fiind sanatatea:

  • Favorizeaza procesul de slabire;
  • Are o actiune tonifianta;
  • Imbunatateste capacitatea cardiaca;
  • Amelioreaza functiile aparatului respirator.

Insa pentru beneficii totale, nu ajunge doar sa umbli rapid. Acest tip de mers vioi antreneaza un numar mare de muschi. Iar o tehnica gresit inteleasa si pusa in practica eronat poate afecta aparatul osteoarticular si muscular sau poate cauza probleme posturale.

In ce consta tehnica de fitwalking?

Activitatea se bazeaza pe repetarea ciclica a unor actiuni. Pe toata durata miscarii, se solicita picioarele, bazinul, trunchiul, umerii, bratele si gatul.

Dar nu te gandi ca trebuie sa inveti din nou sa umbli. Ajunge sa-ti imbunatatesti stilul, astfel incat sa pasesti natural, in acelasi ritm, fara sa simti oboseala, tensiune musculara si dureri articulare.

a. Miscarea picioarelor

Pentru a deprinde mai usor principiul de baza, vom face o scurta comparatie cu dinamica din timpul alergarii.

La alergare, primul punct de contact cu solul se afla pe pingea (partea din fata a talpii). Calcaiul il atinge doar intr-un moment secundar, cand miscarea se stabilizeaza. Cu o incaltaminte corespunzatoare, impactul se simte mult atenuat.

La mersul sportiv, evolutia miscarii se produce invers. Contactul cu suprafata terenului are loc mai intai la nivelul calcaiului. Piciorul ruleaza apoi pe toata planta spre varful degetelor, cu o dinamica ce imita miscarea tamponului.

Lucrurile stau in mod similar si pentru fitwalker-i. Sprijinirea calcaiului pe sol, bine evidentiata (”aterizare” apasata), este urmata de ”trecerea” eleganta spre partea din fata. Cand calcaiul incepe sa se ridice, toata presiunea se va concentra pe partea interioara a degetului mare (”lansare” pe pingea).

b. Musculatura membrelor inferioare

Muschii gambelor si coapselor trebuie mentinuti destul de incordati, insa nu rigizi, ci doar atat cat sa sustina pasirea viguroasa. ”Dirijati” de talpa piciorului, ”misiunea” lor se imparte intre fazele de ”lansare” si de ”aterizare”.

”Interventia” fibrele musculare faciliteaza deplasarea. In timp ce cvadricepsii sustin corpul la impactul cu solul, pana la ”lansare”, muschii gambelor si bicepsii femurali exercita forta necesara avansarii.

c. Miscarea bazinului si trunchiului

Zona pelvica (bazinul) este un fel de balama care face legatura intre jumatatea inferioara si cea posterioara a corpului, facilitandu-le sincronizarea. Miscarea energica si cadentata a picioarelor este inutila daca se desfasoara in discordanta cu restul corpului.

Mobilitatea bazinului permite fluidizarea miscarilor, cu pasi ampli, armoniosi. Daca respecti ”schema” si te misti cu naturalete, vei reusi sa-ti intaresti musculatura abdominala si sa modelezi zona taliei.

d. Miscarea bratelor si umerilor

In toate disciplinele cuprinse de atletism (curse pe pista, pe asfalt, pe teren accidentat, etc.), bratele dau impulsul necesar deplasarii. In fitwalking, articulatia cotului formeaza un unghi de 90 de grade (unghi drept intre brat si antebrat).

Miscarea corecta presupune balansarea (fata-spate) viguroasa si totodata controlata a membrelor superioare, in opozitie cu miscarea membrelor inferioare. Mana se va tine intredeschisa, nu cu pumnul strans.

Retine!

  • Fara indoiala, avantajele practicarii fitwalking-ului se rasfrang si asupra esteticii, nu doar asupra sanatatii fizice si psihice;
  • Trunchiul, bazinul si picioarele trebuie sa se gaseasca pe aceeasi axa imaginara (dreapta continua intre cap, bust si glezne);
  • Odata ce ”accelerezi” ritmul, balansul aparent dizgratios al bratelor se va transforma intr-o actiune cat se poate de fireasca;
  • Bustul trebuie mentinut cat mai sus, nu aplecat spre in fata si nu ”impietrit”, pentru a nu bloca inaintarea si procesul de respiratie;
  • Umerii se vor pastra cat mai relaxati, astfel incat sa faciliteze dinamismul bratelor, fara sa transfere rigiditate corpului;
  • In acest tip de activitate, la fel ca pentru trekking, catarare sau drumetii, incaltamintea reprezinta ”veriga” principala.

Foto: www.bodyonept.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend