ProAlpin.ro Blog

Odata cu frigul, apar primele dureri cervicale – Stii de ce si cum le poti combate?

Dupa o vara cu temperaturi tropicale si o toamna destul de capricioasa, impatimitii de ski si snowboard ajung sa se bucure din plin de partiile pline de zapada. Insa acest sezon vine la pachet si cu cateva afectiuni asociate cu temperaturile scazute.

Una dintre maladiile ce pune in dificultate pasionatii de sporturi albe, este durerea cervicala. Problema, desi apare mai ales in randul celor trecuti de 45 de ani, nu scuteste nici persoanele tinere.

Este destul de comuna si printre cei care obisnuiesc sa-si petreaca multe ore in aer liber, una dintre cauze fiind expunerea la frig, vant si umezeala in lipsa unui echipament corespunzator.

Ce este durerea cervicala?

Regiunea cervicala denumeste portiunea superioara a coloanei vertebrale. Contine primele 7 vertebre situate la baza craniului, responsabile de miscarile de rotatie, de flexie si de extensie ale gatului si capului.

Durerea cervicala (cervicalgia), considerata una dintre cele mai raspandite tulburari musculo-scheletice, poate interesa oricare dintre tesuturile prezente in aceasta zona cervicala (muschi, tendoane, ligamente, nervi, vase de sange).

Cum recunosti durerile cervicale?

Durerea cervicala poate fi privita ca un simptom de sine statator, insa manifestarea se poate verifica si la zonele invecinate (cap, umeri, brate). Iar adeseori nu ramane singurul semnal de alarma, fiind insotit de:

  • Dureri de cap (cefalee);
  • Vajait in urechi (acufena);
  • Pierderea echilibrului;
  • Tulburari vizuale si auditive;
  • Rigiditate musculara si articulara;
  • Contractia muschilor umerilor;
  • Lipsa de forta in brate;
  • Furnicaturi in maini.

In situatiile grave, simptomatologia se poate prelungi pana la mai multe luni de zile si chiar ani, caz in care se cronicizeaza.

Ce poate cauza durerile cervicale si de ce sunt mai frecvente in sezonul rece?

Durerea cervicala poate fi provocata si agravata de:

  • Postura incorecta;
  • Expunerea la vant si frig;
  • Viata sedentara;
  • Traumele mecanice (accidente);
  • Defecte ale coloanei (cifoza, lordoza);
  • Practicarea unor sporturi (box, bodybuilding);
  • Conditiile de stres psihic;
  • Hernia si artroza cervicala, etc.

Tulburarea apare mai ales in perioadele din an caracterizate de instabilitate climatica si de temperaturi rigide. Intr-un fel sau altul, toate modificarile factorilor atmosferici ce au loc de toamna pana primavara se reflecta asupra organismului.

Se pare ca temperatura mediului ambient, presiunea atmosferica, viteza vantului si in general toate conditiile meteo sunt cativa dintre parametri ce influenteaza si accentueaza problemele deja existente ale organismului.

Unul dintre factorii favorizanti este tocmai desfasurarea unor activitati outdoor in conditii nefavorabile. Principalii ”vizati” raman practicantii de ski, snowboard, alpinsim, drumetii, etc., care obisnuiesc sa ramana multe ore in contact cu vitregiile naturii.

La origini se afla incapacitatea corpului uman de a se adapta in timp relativ scurt, unor modificari climatice atat de bruste (oscilatii apar de la o luna la alta, uneori de la o zi la alta).

Acest lucru inseamna ca toamna, iarna si primavara (mai putin in sezonul cald), exista mari sanse sa se agraveze:

  • Starile depresive, de oboseala, de iritabilitate;
  • Durerile de cap, musculare si osteoarticulare.

Cum te protejezi de manifestarile deranjante?

Terapiile posibile se orienteaza spre indepartarea ”responsabililor” directi, posibila prin:

  • Diminuarea tensiunii musculare;
  • Reducerea stresului emotional;
  • Ameliorarea inflamatiilor locale;
  • Corectarea posturii.

Un rol esential il are si prevenirea cauzelor. In acest sens, foarte importante sunt stilul de viata si obiceiurile la care recurgi inainte sa te expui la frig, vant si umezeala:

a. Adoptarea unui stil de viata activ

Pentru ca saltul de la sedentarism la miscare sa fie gradual, poti incepe cu activitati outdoor, in masura sa anihileze rigiditatea muschilor si articulatiilor. Incearca activitati simple, de intensitate scazuta spre moderata (mers activ, alergare, ciclism, drumetii).

b. Scaderea masei corporale

Surplusul de kilograme are efecte negative asupra articulatiilor membrelor inferioare. Una dintre portiunile extrem de ”sensibile” este coloana vertebrala, fara ca zona cervicala sa fie exclusa. Prin slabire, se reduce presiunea asupra coloanei (nu mai este nevoita sa suporte zilnic ”incarcatura” excesiva).

c. Folosirea articolelor de imbracaminte adecvate

Modul in care te imbraci poate reduce riscurile ca la un moment dat sa te confrunti cu simptomele provocate de durerea cervicala. Pentru a face fata eventualelor oscilatii termice, este indicat sa te imbraci in straturi.

Spre exemplu, daca urmeaza sa petreci cateva ore la munte sau oriunde in natura, asigura-te ca ai pe tine sau / si in rucsac:

  • Un polar calduros (izoleaza, iar odata umezit, se usuca rapid si nu confera acea senzatie de rece pe piele);
  • O geaca (in functie de sezon, poate fi vorba despre o geaca captusita, de windstopper, cu puf, etc.);
  • O esarfa (polartecul este un material ce protejeaza regiunea cervicala de curentii de aer, limitand aparitia problemelor).

Recomandari

Dat fiind tabloul simptomatic, cervicalgia este destul de usor de recunoscut. Insa acest lucru nu exclude efectuarea unor investigatii, singurele in masura sa confirme un diagnostic precis.

Pentru achizitionarea echipamentului de outdoor corespunzator, studiaza rafturile magazinului ProAlpin in varianta online (www.proalpin.ro) sau offline in magazinele din Brasov si Sibiu!

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend