ProAlpin.ro Blog

Gustari homemade hranitoare si energizante: Ce cu ce combini pentru cand esti hai-hui pe trasee?

gustari energizante pentru drumetii - trail mix

Ca sa-ti faci plinul de nutrienti si sa-i oferi corpului un impuls cat hoinaresti departe de casa, pregateste mici pachetele de merinde. Si pune in ele gustari energizante pentru drumetii.

Uita de batoane, biscuiti si alte minuni pe care le cumperi de-a gata. Sunt bune si ele de pus in rucsac atata timp cat alegi variantele sanatoase.

Pentru sanatos, exista o regula universala: mai mult din anumite grupuri de nutrienti cu rol energetic (proteine, fibre, grasimi ”bune” etc.), dar mai putin spre deloc din altele (grasimi ”rele”, E-uri, conservanti etc.) care mai mult iau decat ofera.

Gustari energizante pentru drumetii: Variante sanatoase pregatite acasa

Ca sa-ti iasa un mix perfect, ai nevoie de cateva categorii de ingrediente, unde fiecare isi aduce contributia in felul sau la refacerea rezervelor de nutrienti ale organismului:

Fructe nucifere crude

Aici intra nucile, alunele, arahidele, fisticul, migdalele si altele similare, dar neprajite si fara sare. Pe langa ca reprezinta una dintre cele delicioase gustari energizante pentru drumetii (dar si in munca intelectuala), ofera ”tone” de nutrienti indispensabili, printre care:

  • Acizi grasi esentiali omega 3 si 6 (grasimi ”bune”);
  • Vitamine, cu precadere vitaminele A si E;
  • Minerale (zinc, fier, magneziu, potasiu, calciu, fosfor);
  • Fibre insolubile si proteine vegetale.

Desi proportia se schimba de la o categorie de fructe la alta, odata consumate:

  • Furnizeaza energie, fiind perfecte pentru revitalizarea fizica si mentala in conditii de oboseala;
  • Potolesc foamea, dar nu oricum, ci completand carentele cu micro si macronutrienti esentiali.

Fructe deshidratate (nu confiate)

Prunele, bananele, goji, merele, piersicile, ananasul sau kiwi sunt varietati care devin o sursa pretioasa de nutrienti chiar deshidratate fiind. Si nu vorbim despre variantele confiate (acoperite cu zahar).

In general, contin compusi benefici in aceleasi cantitati ca fructele proaspete, doar ca in concentratii mult mai mari (datorita reducerii volumului prin procesul de deshidratare). Desi anumiti nutrienti se pierd prin deshidratare, fructele deshidratate ofera mai multe fibre, vitamine si minerale.

In plus, incarca organismul cu fructoza si glucoza, zaharuri simple la care corpul recurge ca prima sursa energetic in caz de efort si oboseala. Asa se explica si de ce sunt atat de apreciate de catre oamenii activi (sportivi, drumeti).

Seminte cat cuprinde

Integrarea semintelor crude in gustari energizante pentru drumetii dar si in disciplinele sportive este la fel de benefica precum a primelor ingrediente. Iar beneficiile sunt cu atat mai vizibile cu cat se prezinta in stare cat mai naturala, fara adaosuri de sare sau zahar.

In functie de preferinte, poti adauga seminte de floarea-soarelui, de dovleac, susan sau de in. Fiecare vine cu o incarcatura nutritionala serioasa si se remarca, chiar daca valorile difera de la un tip de seminte la altele:

  • Semintele de floarea-soarelui: concentratii mari de de vitamina E si magneziu;
  • Semintele de dovleac: bogate in aci grasi esentiali omega 3, fier, zinc si fosfor;
  • Semintele de in: optima sursa de fibre, folati (vitamina B9), acizi grasi esentiali omega 3 si 6;
  • Semintele de susan: cea mai bogata sursa de fitosteroli (au capacitatea sa reduca valoarea colesterolului ”rau”).

Ceva dulce (cu masura)

Daca mananci bine, vei si umbla bine. Merita sa suplimentezi din cand in cand meniurile pentru munte (si nu numai) si cu ceva dulce. Nu fa o tragedie din faptul ca adaugi dulciuri sau alt tip de carbohidrati simpli.

In timpul eforturilor, corpul are nevoie sa-si procure energia cat mai rapid. Si o face ”profitand” de depozitele disponibile imediat. Mai intai, apeleaza la rezervele de zaharuri, abia apoi la cele de grasimi.

Pe langa un pumn de nuci, arahide, migdale, seminte de dovleac si de susan, dar si in completarea fructelor uscate in mod natural, poti adauga ciocolata amaruie sau fulgi de ciocolata cu o concentratie ridicata de cacao.

Ciocolata nu are doar efect antioxidant, ci si energetic. Actiunea energizanta este data de principii active continute in ceai sau in cafea, ce desfasoara o actiune stimulanta la nivelul sistemului nervos si, tototdata, reduc senzatia de oboseala.

Mixul perfect pe poteci

Oricum le sucesti si le combini, indiferent ce cumperi sau pregatesti, gustarile, in general, cu precadere tipologia trail mix, raman optiuni super apetisante. Probabil (si) pentru ca reusesc sa imblanzeasca foamea intr-un mod delicios, fara compromisiuri, oferind ragaz pana la urmatoarea masa.

Partea faina este ca ingredientele le poti selecta si prelucra cu manutele tale si lua apoi cu tine peste tot: la sala, la serviciu, in escapadele prin oras si pe orice trasee montane si poteci hoinaresti. Poti decide ce cu ce sa combini, alegand dintre alimentele ce-ti plac cel mai tare.

Ba mai mult, mixul de fructe, seminte si dulciuri se poate portiona in cantitatile si proportiile pe care le vrei. Se poate si conserva in orice recipient / vase pentru camping, in pungi cu sau fara inchidere ermetica etc.).

De asemenea, e usor de asezat in buzunarul de la pantaloni, de la polar, de la rucsac. Si se pastreaza bine indiferent de starea ambientala. Deci, nu se strica, fiind o hrana mereu la indemana si avantajoasa.

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend