ProAlpin.ro Blog

6 Metode de hidratare in alergarile pe distante lungi, cu avantaje si dezavantaje

Hidratarea in alergare: Ce variante exista pentru transportul lichidelor?

Hidratarea in alergare este cel putin la fel de importanta ca echipamentul aferent (incaltaminte, imbracaminte). Poate chiar il intrece. Evident, motivele sunt altele (fiecare cu rolul sau).

De cantitatea de apa mentinuta in organism (corpul uman contine fluide in proportie de pana la 70 %) depind sanatatea (in general) si performantele fizice, in special cand se parcurg distante lungi.

Insa oricata bunavointa are cineva, vrand-nevrand, apare si marea dilema: cum se pot transporta lichidele de baut.

Hidratarea in alergare: Ce variante exista pentru transportul lichidelor?

Oricine se baga intr-o cursa de anduranta, se loveste de vesnica problema: refacerea rezervelor de apa ale organismului.

La prima vedere, rezolvarea e clara: continui sa bei de cate ori ti-e sete. Zis si facut! E simplu in sala, pe banda, pe pistele stadioanelor si oriunde poti tine la indemana prosopul si sticla cu apa.

Te opresti un moment, iei cateva inghitituri, atat cat sa nu rabzi, dar nici sa simti ca-ti joaca apa in stomac. Apoi continui cu ce-ai inceput.

Adevarata provocare apare abia cand accesul la sursele de apa este limitat. Ce te faci daca e vorba despre alergare montana, pe sosea, prin parc etc. si pe trasee pe unde sticlele nu rasar asemeni buruienilor?

Din fericire, si in aceste cazuri exista variante pentru hidratarea in alergare.

#1: Flacon flexibil

O prima solutie, extrem de practica, este flaconul flexibil. Acesta se comprima (isi reduce volumul) in mana pe masura ce se goleste. Astfel, inlatura senzatia neplacuta de lichid care se clatina in interior in timpul miscarii.

Avantaje

  • E simplu de folosit si de tinut in mana;
  • E usor ca greutate (gol, cantareste mai putin de 100 de grame);
  • E foarte moale, incat pare o tesatura;
  • Sistemul de deschidere faciliteaza consumul de apa;
  • Ocupa un spatiu minim in mana si in buzunar;
  • Merge in alergari mai scurte, de cel mult 1 h.

Dezavantaje

  • Are o capacitate destul de redusa (incap doar cateva sute de mililitri);
  • Pe distante lungi, sunt indicate alte solutii pentru refacerea depozitelor hidrice ale corpului.

#2: Bidon de mana

Dotat cu o centura reglabila, se poate tine fara probleme in timpul alergarii, fara pericol sa-l scapi. Majoritatea modelelor au o forma ergonomica, ceea ce le face perfect adaptabile in palma.

Avantaje

  • Nu incomodeaza si nu ingreuneaza dinamica;
  • Se poate folosi pentru distante scurte;
  • Este indicat si pe distante lungi cand exista posibilitatea alimentarii cu lichide;
  • Este compatibil cu centuri, veste si rucsacuri de alergare.

Dezavantaje

  • Plin, poate cantari peste 1 kg (depinde de capacitate), obosind alergatorul. Nu pare mult, insa miscarea oscilatorie a bratului cu acea greutate in mana, completata de balansul de mii de ori pe durata unei curse, poate crea probleme musculare si de postura;
  • In absenta punctelor de hidratare, nu se recomanda in cursele de anduranta.

#3: Centura cu 1 / 2 bidoane

Este vorba despre un accesoriu minimalist, de purtat pe solduri. Exista variante pentru 1 bidon sau pentru 2. In cazul din urma, bidoanele sunt dispuse simetric (lateral fata / spate), asa incat sa nu incomodeze cursa.

Avantaje

  • Lasa mainile libere, fara sa blocheze miscarile sau sa afecteze musculatura bratelor si spatelui ori postura;
  • Este compatibila cu diferite modele de bidoane si sticle (ca forma si volum);
  • Este realizata din materiale respirabile;
  • Poate contine mai multe flacoane;
  • Se recomanda pentru hidratarea in alergare pe distante lungi.

Dezavantaje

  • Unii runner-i gasesc incomoda centura;
  • Daca nu e fixata bine, se poate deplasa pe solduri;
  • Cantitatea de apa transportata este limitata;
  • Pe distante lungi, necesita oprirea pentru umplerea bidoanelor.

#4: Rucsac lombar

Un alt sistem portabil de luat in considerare cand ai nevoie sa te hidratezi, este rucsacul lombar. In functie de model, include si un compartiment spatios pentru depozitare, pe langa buzunarul rezervat bidonului cu apa.

Avantaje

  • Centura de sold mai lata ofera mai multa stabilitate;
  • Are o greutate redusa si un volum compact, ce nu incomodeaza;
  • Datorita compartimentelor suplimentare, se poate folosi in diverse alte activitati: drumetii, ciclism, calatorii, ski etc.

Dezavantaje

  • In mod similar ca in cazul centurii, permite doar transportarea unei cantitati reduse de lichide;
  • In absenta punctelor de alimentare pe traseu, in activitatile de durata, se recomanda folosirea preferentiala a unor sisteme mai ”generoase”.

#5: Vesta de hidratare

Cand e nevoie de solutii mai ”avansate”, ca de pilda in competitii, vesta de hidratare ramane o excelenta optiune. Accesoriul, produs de diverse branduri de echipamente montane, este preferat de numerosi atleti amatori / profesionisti (trailrun, maraton, ultramaraton).

Avantaje

  • Poate contine pana la 2 litri de apa (chiar mai multi), constituind varianta ideala sa nu porti grija hidratarii;
  • Spatiile suplimentare de depozitare permit transportul obiectelor de maxima necesitate (geaca impermeabila, bete, gustare, chei etc.);
  • Este foarte stabila pe corp, chingile reglabile facilitand ajustarea optima, fara balans in miscare;
  • Este compatibila atat cu sticle si bidoane, cat si cu sisteme de hidratare (unele sunt integrate).

Dezavantaje

  • Capacitatea de 2 litri inseamna greutate suplimentara considerabila, care se resimte binisor dupa cativa kilometri;
  • Folosirea sistemelor de hidratare impiedica gestionarea optima a rezervei de apa. Cand bei, nu iti dai seama nici cat ai baut, nici cata mai ai;
  • Adaosul de greutate este un mare consumator de energie, ceea ce inseamna ca grabeste epuizarea runner-ului;
  • Compartimentele si buzunarele tenteaza utilizatorii sa adauge obiecte (nu totdeauna necesare) si, implicit, greutate.

#6: Rucsac cu sistem de hidratare

Ultima propunere care inlesneste hidratarea in alergare este rucsacul cu sistem de hidratare integrat sau predispus pentru astfel de accesorizare. Datorita modului in care e construit si facilitatilor, este preferat cand distantele impun o incarcatura suplimentara.

Avantaje

  • Se poate intrebuinta in diverse activitati outdoor de 1 zi: trekking, alpinism, caiac, excursii pe bicicleta etc.;
  • Accesorizarea cu mai multe chingi reglabile inlesneste fixarea perfecta, fara sa incomodeze;
  • De regula, are inclus un sistem de spate cu ventilatie, care reduce disconfortul dat de transpiratie;
  • Fiind cel mai incapator, poate transporta si un polar subtire, o caciula si alte mici obiecte prevazute in competitii.

Dezavantaje

  • La fel ca in cazul instrumentului precedent, poate adauga greutate si epuizeaza mai rapid.

Nu-i asa ca-i simplu?

Hidratarea in alergare ti se mai pare acum un mare obstacol? Ce sistem preferi? Care crezi ca e cea mai comoda si potrivita solutie pentru tine?

Ca sa acoperi distante lungi fara ca organismul sa se resimta din cauza pierderilor de lichide prin transpiratie, trebuie doar sa te stii orienta spre cea mai buna strategie.

Unele accesorii le gasesti in magazinele ProAlpin, in diverse variante. Te asteptam si cu alte propuneri daca esti un runner dedicat, ca de exemplu cu geci, tricouri, pantaloni si pantofi de alergare montana si pentru asfalt!

Foto: www.pkdcure.org

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend