ProAlpin.ro Blog

Iesirea in natura contribuie la protejarea vederii! Stiai ca sedentarismul afecteaza ochii?

Iesirea in natura contribuie la protejarea vederii!

Viata sedentara si activitatile desfasurate in spatii inchise, pe termen lung, afecteaza sanatatea. Iar cand vorbim despre sanatate, includem si sanatatea ochilor, in mare parte protejata de iesirea in natura.

Ce legatura exista intre miopie si indoor?

Una dintre deficientele de vedere care se agraveaza pentru cine ramane prea multe ore in ambiente inchise, este miopia. Afirmatia este sustinuta de un grup de cercetatori ai Universitatii Northwestern din Chicago.

Studiul arata ca tulburarea are legatura cu intervalul de timp petrecut departe de lumina naturala. Iar cel mai bun remediu si cel mai simplu consta in iesirea in natura si in general in aer liber. Insa din cauza micilor ”tentatii” tehnologice, uneori este destul greu de adoptat.

Conform statisticilor, in anul 2000, la nivel planetar, numarul miopilor depasea 1,5 miliarde. Se preconizeaza ca pana in anul 2050 cifra se va tripla. Dar recenta descoperire are toate sansele sa conduca la noi directii in privinta planului terapeutic pentru ameliorarea si stoparea acestei disfunctii vizuale.

La ce concluzie au ajuns cercetatorii?

Dupa o serie de experimente efectuate in laborator, oamenii de stiinta au reusit sa identifice un tip de celule retinice, pe care le-au denumit ON Delayed (in intarziere). Aceste celule, foarte sensibile la lumina, gestioneaza procesul de crestere a ochilor.

Un rol hotarator il are lumina artificiala. Prin spectrul concentrat indeosebi pe contrastele dintre rosu si verde, are un efect stimulant asupra celulelor OND. Practic, ii comanda ochiului sa continue sa creasca pentru a se adapta la ambient.

Teoretic, acest proces se intrerupe in perioada copilariei. Dar  atata timp cat fasciculele luminoase ”instruiesc” ochii sa creasca si dupa ”termenul limita”, imaginile nu se mai focalizeaza corect la nivelul retinei. Fenomenul descrie miopia, o afectiune care necesita ochelari de corectie a vederii pentru tot restul vietii.

Ce alternative ofera iesirea in natura?

Prezentul studiu nu face decat sa confirme ceea ce se stie de multa vreme, si anume ca sedentarismul dauneaza sanatatii. Parintii trebuie sa fie constienti ca este bine sa-i obisnuiasca pe cei mici sa iasa din casa si sa stea la aer inca de la varste fragede.

Sau, in caz contrar, tinerele vlastare risca sa dezvolte din primii ani de viata un defect de vedere de genul miopiei. Totul se poate intampla din cauza cantitatii absorbite de lumina artificiala, prea multa comparativ cu imprejurarile care garanteaza dezvoltarea normala a ochiului si totodata a functiei vizuale.

Pentru stoparea acestor riscuri inainte ca ele sa se produca, sunt foarte utile activitatile directionate in sensul educarii copilului sa iubeasca iesirea in natura. Un mare ajutor il ofera implicarea celor mici in activitati precum drumetiile montane, jocurile in aer liber sau excursiile.

La fel de utila este antrenarea lor in activitatile de campare. Spre exemplu, li se poate solicita ajutorul in operatiunile de montare a cortului, de gatit sau in caratul rucsacului. Copilasii isi arata interesul pentru toate activitatile ”de oameni mari” si nu este greu sa fie formati ”dupa chipul si asemanarea” adultilor din familie.

Ce spune OMS despre activitatea fizica?

Potrivit OMS, activitatea fizica descrie totalitatea miscarilor efectuate de corp si intermediate de musculatura, ce au ca efect consumul energetic. Aici pot fi incluse muncile casnice si de la serviciu, activitatile desfasurate la scoala, cele recreative, calatoriile, joaca si, desigur, orice disciplina sportiva.

Opusul se ”traduce” prin sedentarism. Acesta declanseaza un semnal de alarma pentru toate categoriile de varsta. Printre altele, creste riscurile de patologii cardiovasculare, diabet, obezitate si are efecte negative asupra vederii. Iar viata excesiv de inactiva poate duce si la o moarte precoce.

Recomandarile OMS privind activitatea fizica dupa grupa de varsta arata in felul urmator:

Pentru copii si adolescenti

  • Exercitiile fizice la categoria 5-17 ani vor insuma cel putin 60 de minute / zi, la o intensitate medie;
  • In mare parte, miscarea va cuprinde activitati de tip aerobic (volei, alergare, inot si altele ”predate” in scoli);
  • De 3 ori / saptamana se vor include si exercitii specifice pentru dezvoltarea armonioasa a musculatorii si oaselor.

Pentru tineri si persoane mature

  • In intervalul de varsta 18-64 ani, este indicat un minim de 150 de minute / saptamana de efort moderat;
  • O alternativa la fel de eficace consta in 75 de minute la o intensitate ridicata sau in combinatia celor 2 variante;
  • Pentru a fi cu adevarat benefica pentru sanatate, fiecare ”sedinta” de miscare va depasi 10 minute de efort continuu.

Pentru varsta a treia

  • Sugestiile raman valabile si pentru 65+, dar cu mentiunea ca activitatile sa cuprinda si exercitii orientate pe echilibru;
  • Cu o frecventa bisaptamanala, se recomanda includerea antrenamentelor pentru potentarea musculaturii si intarirea oaselor;
  • In masura in care conditia le permite, miscarea fizica de 3 ori pe saptamana si un stil de viata activ sunt mai mult decat binevenite.

Nimeni nu contesta beneficiile pe care le ofera iesirea in natura. Dumetiile, alergarea, pana si plimbarea sau jocurile celor mici desfasurate in spatii deschise protejeaza si imbunatatesc sanatatea fizica si psihica. Iar ochii nu sunt exclusi din aceasta ”ecuatie”.

Foto: www.fitness-kings.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend