ProAlpin.ro Blog

Top 5 greseli cand folosesti imbracaminte in straturi

imbracaminte in starturi - erori frecvente

Pe munte si in activitati sportive, o imbracaminte in straturi reuseste sa creasca nivelul de confort. Obiectivul este cu atat mai important, cu cat contextul e mai neprimitor.

Vorbim in special despre situatii cand izolarea termica este esentiala, asa ca in sezonul rece sau la temperaturi scazute in orice sezon.

Cum poti gresi folosind imbracaminte in straturi?

Pentru ca sistemul sa functioneze ca la carte, pe de o parte, trebuie respectate niste reguli de stratificare, pe de alta, se va pune accentul pe anumite materiale.

In caz contrar, vor exista pierderi de caldura sau, dimpotriva, corpul se va supraincalzi. De asemenea, se poate intampla ca umezeala sa stagneze pe piele sau echipamentul sa absoarba apa asemeni unei sugative.

Nu e de dorit nicio situatie. Dar oamenii gresesc. Nu toata lumea se pricepe la imbracaminte in straturi, chiar daca pare simplu. Iata care sunt capcanele frecvente:

#1: Nu te dezlipesti de bumbac

De departe, fibrele de bumbac par cele mai prietenoase pe corp. Ca nu irita pielea, nu predispun la alergii, nu te fac sa transpiri, nu-ti creaza disconfort… Oare? Un aspect e sigur eronat: partea cu disconfortul, derivat din factorul transpiratie.

Te-ai udat vreodata pe tricoul din bumbac, macar din greseala? Da, vara nu te deranjeaza, ba e chiar placuta senzatia de racoare. Si e aceasta problema majora: racoarea.

Cum transpiri, cum imbracamintea de corp se imbiba toata. Si n-ar fi mare bai pe canicula. Dar cand scopul este sa eviti risipa de caldura, ultimul lucru este sa porti bumbac direct pe piele.

Cel mai indicat este sa lasi acasa orice piesa traditionala de bumbac si sa inlocuiesti cu altele tehnice.

  • Poti opta pentru bumbac organic, care spre diferenta de cel conventional, se usuca mai rapid. De exemplu, tricourile din bumbac organic nu mai retin apa, reducand riscurile de hipotermie si orice disconfort.
  • Te poti opri si la fibre sintetice, optiunile fiind numeroase. Tratate corespunzator inclusiv impotriva bacteriilor, nu te vor lasa la greu. Sunt poate alegerea cea mai convenabila ca performante tehnice.
  • Iar daca ai o problema cu sinteticul si tii sa porti ceva 100% natural, opreste-te la lana merinos. Costa ceva mai mult comparativ cu alte varainte, dar e cea mai inteligenta alegere din multe perspective. Si isi merita toti banii.

#2: Combini gresit straturile

Practic, sistemul de imbracaminte in straturi include:

  • Strat de baza, cel mai aproape de piele – Are ca functie reglarea temperaturii corpului si tine departe de piele transpiratia;
  • Strat intermediar, pe deasupra celui dintai – Ajuta la conservarea caldurii, mentinand aerul cat mai aproape de piele;
  • Strat exterior, care le va acoperi pe primele – Este menit sa respinga vantul si precipitatiile, fara insa sa impiedice corpul sa respire.

Desigur, fiecarui invelis ii corespund anumite materiale si tehnologii. Neglijand oricare aspect echivaleaza cu compromiterea sistemului layering, care nu mai intruneste asteptarile.

De pilda, daca nu folosesti imbracaminte termica de corp, nu te astepta la confort termic. Sau, daca la activitati intense folosesti geci cu impermeabilitate prea mare, in dezavantajul respirabilitatii, nu te mira sa transpiri ca la sauna.

#3: Te imbraci prea subtire

O greseala frecventa si majora, pe langa sa nu pui pe tine straturile potrivite, este sa nu le pui pe toate. Dar aminteste-ti ca fiecare strat vine cu functii bine stabilite, esentiale in ecuatia layering-ului.

O drumetie inseamna miscare. Crescand ritmul de mers, creste si efortul depus. Poate fi epuizant, te incalzesti si transpiri. Apoi te dezbraci. Corect pana aici. Insa stiind ca oricum te incalzesti, posibil ca renunti din start la 1 strat sau la 1 piesa.

Ce te faci cand te opresti sau incetinesti ritmul? Cum compensezi pierderile de caldura cand vremea se inrautateste?

Totul tine de organizare, de cat de bine-ti compui tinuta si-ti pregatesti hainele pe care vrand-nevrand le vei purta in rucsac.

#4: Sau te prea infofolesti

Crezi ori nu, o alta capcana in care cad multi este sa se infofoleasca. Asta de groaza sa nu-i ia cu friguri, iar in cazurile mai grave, sa riste hipotermie si chiar degeraturi.

Precautia e buna si normala cand ai de-a face cu iesiri mai lungi si grade putine. Aminteste-ti totusi ca faci miscare. In scurt timp, corpul incepe sa produca energie, se incalzeste si vei transpira. Iar hainele ude pe piele nu produc doar disconfort.

In contextul temperaturilor ambientale scazute, poate combinate cu niste precipitatii si vant, transpiratia va duce in mod sigur spre ce voiai sa eviti: dardaiala, hipotermie. Drept urmare, vei cauta sa te reglezi.

Cand e necesar, adica inainte sa simti spatele inecat de sudoare, nu ezita sa renunti la anumite piese. Sau, preferabil, incepe-ti aventura mai pe racoare daca stii ca te vei incalzi rapid.

De asemenea, ia in calcul sa ai la tine niste rezerve, tinute la indemana in rucsacul de munte. De genul un polar, manusi etc., pentru momentele in care te odihnesti sau cand vremea se inrautateste.

#5: Tii prea mult la moda

Paleta cromatica pentru imbracamintea montana este pe cat de diversificata, pe atat de atractiva. Si place optic intr-o asa masura ca-ti vine s-o folosesti ca inlocuitor si pentru piesele casual.

Nu e grav sa te ghidezi dupa cat de aspectuoasa e o giaca de iarna, sa spunem. Te poti multumi si cu parametri mai modesti daca ii limitezi utilizarile la un context climatic bland, fara mari pretentii, la plimbari prin oras si iesiri la local.

Insa cand hainele de munte le folosesti chiar la munte, inainte de toate chestiunile legate de estetica, pune accent pe functionalitate.

Rolul lor de baza este sa tina de cald, sa te fereasca de vant si umezeala. Nu in ultimul rand, mai trebuie sa fie confortabile inclusiv in conditii vitrege. Abia dupa, mai vin alte criterii (culori, modele, pret).

Bun de stiut!

Nu te gandi ca argumentul straturilor iese din discutie odata cu primavara si intra in hibernare pana la echinoctiul de toamna si la primele scaderi termice.

Regula layering-ului se aplica ori de cate ori intervine vantul, ploaia, nu neaparat gerul naprasnic, totul, in contextul unei activitati fizice. Adica, faci miscare, imbraca-te in straturile potrivite si fix cu cate trebuie.

Foto: www.rei.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend