ProAlpin.ro Blog

Ingrijirea picioarelor in drumetie – 6 Sfaturi utile pentru trekker-i si hiker-i

Ingrijirea picioarelor in drumetie – 6 Sfaturi utile pentru trekker-i si hiker-i

Ingrijirea picioarelor in drumetie reprezinta o sarcina la fel de importanta ca masurile de siguranta in timpul escaladelor. Insa de multe ori, argumentul este trecut cu vederea.

Indiferent de dificultatea si lungimea traseelor, de varsta si experienta, practicantii de trekking si hiking probabil ca s-au confruntat cel putin o data cu o trauma localizata la nivelul extremitatilor inferioare.

Entorsele, luxatiile sau basicile sunt doar cateva dintre riscurile posibile dupa perioade prelungite pe terenuri instabile, cu denivelari sau pe suprafete inclinate. Iar daca mai adaugi greutatea mare a rucsacului, se intelege de la sine ca pericolele de accidentare cresc.

In ce consta masurile pentru ingrijirea picioarelor in drumetie?

Deoarece este mai usor sa previi decat sa tratezi, ingrijirea picioarelor in drumetie se va face in cateva etape. Si vei incepe de la articolele cu care acestea intra in contact direct, adica de la ciorapi si incaltaminte.

1. Alege o incaltaminte potrivita!

Incaltamintea de munte trebuie sa fie nu doar comoda si sa vina perfect pe picior, ci si sa ofere siguranta. Astfel, vei tine cont de mai multe variabile:

  • Talpa
  • Fete
  • Inaltime

Pentru iesirile de o zi pe trasee usoare si poteci bine batatorite ajunge sa incalti ghete de munte joase sau pantofi de trail running. Oricare iti va oferi o buna respirabilitate, iar piciorul se va simti confortabil.

Pentru trekking de mai multe zile, cu rucsacul mare in spate, vei avea nevoie de bocanci nu neaparat inalti, dar care sa acopere cel putin maleola. Versiunile ”mid” (semighete) garanteaza o buna mobilitate si o minima sustinere pe glezna.

In schimb, la bocancii clasici, cu taietura inalta si talpa rigida te poti gandi cand ai de parcurs rute mai putin umblate, cu dificultate ridicata si denivelari. De asemenea, vor deveni prima optiune pentru expeditii in sezonul rece.

2. Strange sireturile in functie de teren!

Un alt aspect privitor tot la ingrijirea picioarelor in drumetie se refera la inchiderea sireturilor, adeseori subevaluata. Nici cei mai performanti bocanci nu te vor scuti de leziuni daca nu stii cat sa strangi sireturile.

Daca sunt prea stranse sau prea largite, vei simti cum ti se umfla picioarele sau, dimpotriva, ca nu ai suficienta stabilitate.

In timpul coborarilor, sireturile trebuie stranse mai bine, astfel incat sa previi ”jocul” piciorului. In mod sigur, gleznele si unghiile iti vor multumi, pentru ca nu lasi articulatia prea mobila si nu risti sa ajungi acasa cu unghiile invinetite.

Pe urcare, dimpotriva, sireturile vor fi lasate cat mai lejere (dar nu cat sa scapi ghetele), nu stranse peste glezne. In acest mod, cu articulatiile destul de libere si mobile, vei putea flexa piciorul in fata la fiecare pas, fara sa simti cum ti se umfla.

3. Opteaza pentru ciorapi adecvati!

O alta posibila problema o ridica ciorapii. Nu te grabi sa incalti prima pereche ce-ti cade in mana din sertarul cu lenjerie! Nu sunt buni nici ciorapii simpli din bumbac, nici cei crosetati din lana, amintire de la bunica (cu exceptia modelelor tehnice).

Fie au cusaturi care pot favoriza formarea basicilor, fie sunt prea grosi si vei transpira. La fel ca incaltamintea, exista si sosete potrivite pentru variate activitati outdoor, inclusiv pentru trekking.

De regula, ciorapii pentru drumetii sunt realizati din materiale (fibre naturale, precum lana merinos, sintetice sau amestec), care-i permit piciorului sa respire si inlesnesc evacuarea transpiratiei.

Au intarituri in zonele de maxim impact (varf, calcai), inaltimi diferite (in functie de inaltimea taieturii bocancului) si variaza si ca grosime. Depinde de sezonul si conditiile climatice pentru care sunt destinati si urmeaza sa fie intrebuintati.

Spre exemplu, la ghetele de munte, poti incalta ciorapi de inaltime medie, iar cu bocanci, ciorapi mai inalti, insa nu foarte inalti incat sa alunece de pe picior. Totodata, lungimea va fi potrivita cu lungimea piciorului sau vor favoriza aparitia basicilor.

4. Pastreaza piciorul cat mai uscat!

Ingrijirea picioarelor in drumetie depinde si de mentinerea lor uscata. De-a lungul traseelor, se poate intampla sa traversezi rauri, portiuni in care balteste apa sau doar sa transpiri. Iar piciorul ud, in mod sigur, nu reprezinta cea mai placuta senzatie.

Dar principala problema nu consta in faptul ca ramai ore-n sir ud la picioare. De nevoie, te poti obisnui chiar si cu disconfortul asociat sosetelor umede. Adevaratele probleme apar ca o consecinta a mediului umed din bocanci.

Umezeala favorizeaza proliferarea bacteriilor. Iar de aici pana la mirosurile neplacute si aparitia patologiilor cutanate (fungi) nu mai este decat un pas.

Poti evita aceste neplaceri asezand in rucsac cateva sosete de schimb si un prosop. Iti vor fi extrem de folositoare mai ales in turele montane lungi, cand, evident, nu poti ramane cu o singura pereche.

5. Foloseste bete de trekking!

Utilizarea betelor de trekking nu este fundamentala, insa aceste instrumente vor ajuta si ele la ingrijirea picioarelor in drumetie. Conditia este sa le utilizezi in maniera corecta, sa fie de calitate si sa aiba caracteristicile potrivite (o anumita greutate si inaltime).

Pe trasee lungi si cu un grad ridicat de dificultate, pot aduce diverse beneficii. De pilda, faciliteaza deplasarea, imbunatatesc respiratia si pun in miscare o multime de muschi. In plus, descarca o parte din greutatea corpului pe brate, protejand membrele inferioare.

6. Cufunda-ti picioarele in apa!

Dupa ce ai mers pe jos ore in sir in bocancii de munte greoi, dupa ce ai tinut piept efortului fizic, prea mare comparativ cu provocarile anterioare, fa un popas langa prima sursa de apa ce-ti iese in cale (cascada, parau, izvor, etc.).

Descalta-te de tot, inclusiv de sosete si lasa-ti picioarele sa se cufunde in apa rece. ”Operatiunea” poate avea efecte neasteptate. In primul rand, contribuie la vasoconstrictie (restrangerea vaselor de sange) si la accelerarea fluxului sanguin.

In consecinta, odata cu reducerea inflamatiei, vei simti cum picioarele ti se dezumfla. Vei uita de senzatia de greutate si durere. Insa activitatea benefica nu se opreste aici, contactul cu apa rece avand si o actiune revigoranta asupra musculaturii si articulatiilor.

Retine!

Ingrijirea picioarelor in drumetie nu trebuie lasata la voia intamplarii. Pana si cea mai superficiala leziune poate compromite expeditiile. Pentru a le proteja, montaniarzii trebuie sa acorde atentia cuvenita catorva detalii, unele dintre ele, prezentate deja.

Foto: www.bitolatourist.info

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

1 comentariuLasa un comentariu

  • Si eu am o mare problema in momentul in care merg in drumetie… insa nu cum s-ar astepta toata lumea, adica la urcare, ci la coborare. Mi s-a intamplat o data cand am coborat de la Varful Omu, pur si simplu nu mai puteam pe ultima coborare spre baza padurii din Bucegi.

    Data viitoare mi-am lasat acasa bocancii mei de toate zilele si mi-am cumparat un model S1 – stiu ca sunt pentru protectia picioarelor, insa la mine au functionat de minune pe munte. I-am cumparat de aici: https://www.safetyone.ro/produse/s1/bocanci-s1

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend