Blog ProAlpin.ro

Ce presupune initierea in drumetii? In ce consta pregatirea pentru turele montane?

In ce consta initierea in drumetii? Ce presupune pregatirea pentru turele montane?

In viitorul apropiat, ai ”in vizor” o excursie la munte de diverse ore, cu diferente de nivel considerabile si cu portiuni de catarare? Daca activitatea este noua pentru tine, poti avea surpriza sa… clachezi. Iata de ce iti vor fi de folos cateva sugestii cu privire la initierea in drumetii.

Turele montane, fie si de putini kilometri, nu echivaleaza cu plimbarile prin oras. Poti avea cel mai performant echipament si cea mai comoda incaltaminte daca-ti lipseste ”esenta”.

La ce se refera initierea in drumetii?

La prima vedere, mersul poate fi descris ca o activitate spontana, cu care omul este familiarizat inca de la inceputul istoriei sale. Si pare exagerat sa-ti vorbim tocmai despre cum sa mergi. La urma urmei, trekking-ul si hiking-ul se bazeaza pe mers.

Insa cand aventura are loc intr-un cadru montan, iar tu nu ai mai pus piciorul intr-o padure sau pe o pajiste, fiecare pas va deveni o provocare. Dar nu este nicio jena sa nu te descurci.

Este normal ca omul modern sa ezite inainte de parcurgerea noroaielor si potecilor inguste. Cu aceleasi sovaieli si nesiguranta s-au confruntat si cei care acum au capatat ”vechime” in a strabate traseele complicate.

Initierea in drumetii se deosebeste de antrenamentul propriu-zis. Inseamna mai mult decat ”rodarea” picioarelor pentru zecile de kilometri sau curajul de a te lupta cu versantii abrupti.

Nu toate activitatile outdoor se rezuma la pregatirea fizica in vederea dezvoltarii musculaturii, fortei si rezistentei. Intr-un moment secundar, vei avea nevoie si de antrenament, insa deocamdata este vorba despre altceva.

Ca orice debutant, ai de parcurs mai multe etape. Vei incepe cu ”introducerea”. In tot acest timp, treptat, te vei familiariza si apoi obisnui cu plantele si animalele din jurul tau, cu conditiile meteo vitrege, cu relieful atat de divers, cu altitudinea si urcarile, etc.

Etapele pregatitoare

Pasul 1 – Acomodarea

Prima faza a pregatirii incepe prin ”adaptarea” la mediul salbatic. Ceea ce numesti ”natura” este include tot soiul de elemente imprevizibile si necunoscute (flora, fauna, conditii atmosferice, varietatea reliefului, etc.).

Trebuie sa te stii misca si dincolo de spatiul propriei case, a propriei localitati de domiciliu, etc. Trebuie sa te poti adapta la ambient si la toate aspectele ce-l caracterizeaza.

Pasul 2 – Prima iesire

Pentru ca cel mai bun ”antrenament” incepe chiar cu o drumetie, gandeste-te deja la planificarea primei excursii in afara orasului. Poate fi vorba despre o simpla plimbare de duminica, o iesire la picnic, o hoinareala pe un drum forestier, etc.

Desigur, te vei rezuma la a-ti folosi picioarele ca instrumente de locomotie (mergi pe jos sau pe bicicleta). Depinde cat de departe vrei sa ajungi.

Pasul 3 – Urmatoarele iesiri

Dupa ce ai ”spart gheata” si nu te mai sperii de plantele ciudate sau de vietuitoarele salbatice, continua. Repeta cat mai curand prima iesire. La inceput, ajunge cate 1 excursie de 1 zi, pe trasee simple, care nu exploateaza neaparat instictele de supravietuire.

Un trekker / hiker ”ucenic” se va resimti si dupa o diferenta de nivel de 300-400 de metri sau dupa o tura nu mai lunga de 1-2 ore.

Pasul 4 – ”Obiceiul”

Unul dintre principiile antrenamentelor presupune sa-ti soliciti de fiecare data corpul mai mult decat ai facut-o la sendinta precedenta. Insa 4 ture montane duse la bun sfarsit in 4 weekend-uri consecutive, nu te fac apt sa aspiri la K2, rezervat alpinistilor de elita.

Multumeste-te sa-ti faci un obicei din excursiile pe munte. Nu este nevoie sa te epuizezi ori sa pui in pericol viata ta si pe a altora.

Prevenirea exceselor de zel

In ambientul alpin si nu numai aici, cuvantul de ordine ramane ”moderatia”. Totul se face treptat si, nu in ultimul rand, respecta timpii de recuperare.

Programeaza-ti iesirile in asa fel incat dificultatea si lungimea traseelor, oboseala, solicitarea fizica, precum si evolutia sa fie progresive.

De exemplu, la fel ca la alergare, suprasolicitarea poate fi contraproductiva. Nu te lua dupa ce supun / fac ceilalti, chiar daca la ei functioneaza o anumita metoda.

Cum iti dai seama ca exagerezi?

Initierea in drumetii nu trebuie insotita de tabele foarte tehnice, de studii amanuntite sau de dispozitive complicate. Ghideaza-te dupa ce-ti ”dicteaza” propriul corp. La baza se afla capacitatea de a sti sa-i interpretezi reactiile.

O buna metoda sa deduci daca pregatirea se desfasoara conform ”graficului” si nu depaseste limitele, este sa conversezi. Atata timp cat reusesti sa porti o discutie cu ”tovarasul” de excursie fara sa-ti pierzi suflul, inseamna ca ritmul este potrivit.

In zilele urmatoare, ai toate sansele sa faci cunostinta cu febra musculara, durerile de picioare, oboseala, basicile, etc. Este de asteptat dupa ce ai depus efort si ai folosit structuri anatomice (muschi, tendoane, etc.) care, in general, raman ”in stand by”.

Uneori, toate aceste manifestari sa prelungesc in timp, nu se atenueaza. In plus, poate vei sesiza ca intampini dificultati sa dormi, sa te relaxezi, sa te concentrezi, sa mananci, etc.

Nu trebuie sa te alarmezi. Organismul nu continua sa te ”bombardeze” cu semnale fara motive, ci doar daca ai depasit capacitatea de a se recupera, adica daca ai exagerat.

Retine!

Regularitatea excursiilor pe jos, de la sfarsit de saptamana, servesc doar la formarea obiceiurilor. Te stimuleaza sa-ti doresti sa iesi in natura, sa respiri aerul curat, sa faci miscare.

Initierea in drumetii nu substituie antrenamentul propriu-zis pentru trekking, subiect pe care-l vom aborda cu alta ocazie.

Foto: www.hikingwell.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to friend