ProAlpin

Lipsa de exercitiu fizic, la fel de mortal ca fumatul

Spuneam intr-un articol recent ca 31 la suta din populatia planetei noastre nu face destul exercitiu fizic.

 

Asta inseamna ca la populatia curenta, estimata, a Terrei, 2.263.000.000 (peste 2 miliarde!) de oameni sunt sedentari si au risc mai mare de a suferi de boli grave si decese survenite de pe urma acestora.

Lipsa de exercitiu fizic, contribuie in mod activ la ratele crescute de aparitie a bolilor cronice, precum: obezitate, boli de inima, accident vascular cerebral si nevel ridicat de colesterol.

Una dintre cauzele principale ale acestei „epidemii” este urbanizarea. Cu cat easte mai ponderea persoanelor care migreaza inspre zone urbane, lipsa de activitate fizica scade. Practic, supra-popularea oraselor, cresterea saraciei, nivelul de crima crescut, traficul, calitatea scazuta a aerului respirabil si (mai ales) lipsa parcurilor, zonelor verzi si locurilor destinate special sporturilor recreationale, duc toate la un stil de viata mai putin activ.

banner_bergans_animat

Inactivitatea este fie deja super mare, fie este in crestere in majoritatea grupurilor sociale, incluzand aici tinerii, femeile si cei varstnici.

Si toate astea ar trebui sa ne ridice mari semne de intrebare si sa ne oblige sa ne gandim la solutii pentru aceasta „epidemie” de lipsa de miscare. Adica stii ca lucrurile nu sunt OK, in momentul in care expertii spun ca ce se intampla este „noul fumat”.

Intr-o serie de studii corelate, publicate in jurnalul Lancet, un jurnal medical din Marea Britanie, se streseaza faptul ca inactivitatea fizica este foarte periculoasa si ca a devenit o pandemie globala. Potrivit unuia dintre rapoarte, lipsa de exercitiu cauzeaza 1 din 10 decese premature (in mare, cam aceleasi ca fumatul).

In jur de 5.3 milioane din cele 57 de milioane de morti in toata lumea, in 2008 au putut fi atribuite lipsei de exercitiu fizic.

corturi robens

Studiul spune ca in cazul in care inactivitatea ar fi redusa cu macar 10%, cel putin 533.000 de morti pe an ar fi evitate, iar daca 25% dintre cei care nu fac miscare destula ar incepe sa duca un stil de viata activ, 1.3 milioane de decese ar fi prevenite in aceeasi perioada de timp.

Daca toata lumea ar face exercitii fizice, speranta de viata ar creste cu 0.68 de ani, pe tot globul.

Cu ajutorul datelor colectate in acest studiu s-a descoperit ca lipsa de miscare cauzeaza, estimativ, la nivel global, 6% din cazurile de boli de inima, 7% din cazurile de diabet zaharat de tipul 2 si 10% din cazurile de cancer de san si de colon.

Stim de foarte mult timp, ca activitatea fizica scade factorii de risc, ca hipertensiunea arteriala, glicemia crescuta si colesterol ridicat, care la randul lor sacd riscul de aparatie a bolilor de inima si diabet. Exercitiile fizice de asemenea tin vasele de sange sanatoase si inhiba formarea placilor aterosclerotice, care pot provoca formarea cheagurilor de sange.

banner warmpeace

Legat de cancerul de san, exercitiile fizice ajuta la reducerea grasimii, mai ales in zona abdominala, cea a carei activitate metabolica poate declansa cresterea tumorii in tesutul mamar.

Este clar ca pe unele comoditati ale lumii moderne, ca de exemplu masinile, ne bazam mult prea mult. Daca esti sedentar ai cu 30% mai mari sanse sa faci diabet, sau sa suferi de o boala de inima si totusi, nu oferim destula atentie (atat la nivel individual, cat si administrativ) acestui aspect foarte important din vietile noastre.

Si modalitati de a incuraja lumea sa faca miscare exista, dupa cum se arata intr-un alt studiu din aceeasi serie. Si cred ca fiecare dintre noi ar trebui sa ii incurajam pe cei apropiati sa faca miscare, exercitii fizice, sa mearga mai mult pe jos, sa ia scarile in loc de lift, sa mearga pe bicicleta la munca, sau sa alerge macar 5 minute pe zi.

altus_animat

Commentand asupra rezultatelor studiilor publicate in Lancet, unele persoane avizate au spus ca comparatia cu fumatul este un pic excesiva (zicand ca fumatul prezinta, desigur, un risc mai mare), dar toata lumea (ma refer aici la experti in sanatate) a fost de acord ca trebuie sa facem mai mult exercitiu fizic.

Intr-un interviu cu WebMD, doctorul James Levine, profesor la Mayo Clinic, a spus: „Stim ca atunci cand se ridica cineva din scaun, glicemia se imbunatateste, colesterolul din sange si trigliceridele se imbunatatesc si ata e o chestie consistenta. De fiecare data cand te ridici, devine din ce in ce mai bine. Cand te asezi devine mai rau.”

Mesajul este (sau ar trebui sa fie) clar: misca-te!

Te mai pot interesa si urmatoarele articole:

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Nascut, crescut, rafinat in orasul de la poalele Tampei. Prefera confortul cabanelor si drumetiile de o zi, doua.
Traseul preferat: Muntii Fagarasului (Cabana Sambata - 1401 m) - Fereastra Mare a Sambetei - 2188 m

1 comentariuLasa un comentariu

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to friend