ProAlpin

4 Erori posibile, de evitat daca practici mersul sportiv

Mers sportiv | Erori de evitat, la care sa ai grija

Dorinta de miscare in aer liber te motiveaza sa testezi cat mai multe activitati si sporturi? Cauti o alternativa la fel de solicitanta pentru alergare, bicicleta sau trekking? Ce spui despre mers sportiv?

Iarna nu te poti dezlipi de schi sau de turele prin zapada. Insa imediat cum frigul se potoleste si razele soarelui se arata tot mai zglobii, iti vine sa-ti iei picioarele-n spinare, evident, cu tot cu incaltaminte

Iti vine s-o pornesti la pas mai domol, mai alert sau in alergare strabatand piste de atletism, strazi asfaltate si drumuri de tara, cutreierand poteci neumblate si trasee montane.

Mers sportiv – Erori posibile

Nu este nici plimbare, nici mars, nici tocmai alergare, desi imprumuta cate putin din fiecare categorie. Si la fel de bine poate fi integrat printre activitatile outdoor cardio, consumatoare de calorii.

Numeste-l mers activ, mers rapid, fitwalking, speed walking sau power walking. Nu conteaza titulatura, in orice caz, fiecare descrie aceeasi activitate bazata pe mers, lucrul cel mai natural pe care umanii-l fac pe parcursul vietii.

Insa nu totul se rezuma la a te plimba punand un picior in fata celuilalt.

Cine practica mers sportiv o face pentru a se mentine in forma, pentru a se misca, pentru a-i da un impuls sanatatii. Este vorba despre o disciplina sportiva in adevaratul sens al cuvatului, cu beneficii vizibile doar daca se desfasoara in maniera corecta.

Totusi, uneori, se pot comite si greseli ce nu tin neaparat de tehnica:

1. Fara antrenament

Fitwalking, asa cum sugereaza numele, este prin definitie un tip de mers mobilizator si totodata o activitatea sportiva. Ca restul din categorie, necesita un antrenament gradual, cu momente de efort, recuperare si crestere.

Pregatirea fizica se face treptat, imbunatatindu-se cu timpul. Zi dupa zi, miscarile devin mai fluide, mai tehnice si totodata mai automate, nemaifiind nevoie sa te gandesti la fiecare gest sau la postura. Corpul invata cum sa se miste si cum sa se pozitioneze.

Pentru ca efectele favorabile sa apara si ele in peisaj, antrenamentele vor fi frecvente, continue, fara intreruperi masive pe durata anului. Progresele vor fi vizibile tocmai datorita consecventei, ceea ce nu se va intampla in cazul antrenamentelor razlete, desi intense.

Sugestie de antrenament pentru mers sportiv

Te poti lansa cu 4 sedinte saptamanale, a cate 30, 40 sau 50 de minute fiecare. Depinde de:

  • Conditia fizica initiala;
  • Experienta cu activitatile cardio.

Incetul cu incetul, de pilda ca in alergare, poti trece la un nivel superior, crescand (nu neaparat toate impreuna):

  • Frecventa antrenamentelor;
  • Viteza de deplasare;
  • Distanta parcursa;
  • Timpul de efort.

2. Doar plimbare

Un alt punct de referinta aduce in prim-plan… viteza. Multi runner-i, si in special ei, privesc activitatea cu superficialitate, ca pe o alternativa putin solicitanta, deloc antrenanta, care nu oboseste si nu promite rezultate de talia celor obtinute prin alergare.

Nu uita despre ce vorbim. Despre fitwalking se poate spune orice, dar nu ca ar fi o plimbare. Presupune dinamism, un ritm viguros… mai alert decat goana dupa cumparaturi, dupa tramvai sau dupa un EL /o EA care ti-a umplut stomacul de fluturi…

Miscarea trebuie sa fie energica, mult peste pasul normal, astfel incat sa favorizeze accelerarea corpului. Iar pasii nici prea lungi, nici prea scurti, ci bine echilibrati, proportionali cu lungimea membrelor si cu inaltimea practicantilor.

Nu vom intra foarte mult in detalii tehnice de care ne-am ocupat intr-o postare anterioara. Citeste ”Fitwalking – Un sport pentru toti sau arta de a umbla pentru a ramane in forma” si vei intelege in ce consta metodica.

3. Oriunde

O alta parere complet deplasata despre mers sportiv se refera la alegerea traseului. Ca si cum te poti limita la aleile din jurul blocului. Nu inseamna ca nu le poti include in ”itinerariu”, insa nu ezita sa parcurgi si portiuni in panta.

Da, si vorbim in special de urcari, le vei simti extrem de solicitante. Iti vor obosi musculatura, iar respiratia se va transforma intr-un soi de gafaiala. Dar asta pana ce corpul reuseste sa se adapteze, dupa care vei remarca o imbunatatire notabila a rezistentei la efort.

In plus, vei observa cum silueta incepe sa se modeleze. Nici nu este de mirare avand in vedere ca arderile (consumul caloric) vor fi cu atat mai intense, cu cat mersul va fi mai dinamic, pe un traseu tot mai dificil.

Sugestie pentru alegerea traseului

Desi bine-venite, urcarile dificile nu trebuie incluse zilnic in planul de antrenament. O persoana insuficient antrenata poate suferi leziuni de genul inflamatiilor articulatiilor si tendoanelor, ceea ce ar implica o intrerupere a programului obisnuit.

In general, poti practica mersul rapid oriunde doresti: in parcuri, in orase, dar si in afara zonelor urbane. Totusi, evita regiunile cu prea mult trafic. Te poti bucura de miscare oriunde in natura: pe drumuri de tara si forestiere, poteci si trasee turistice.

Insa alege mereu spatii cu suprafata stabila, unde nu exista riscul sa aluneci. Exercitiul merge foarte bine pe asfaltul soselelor, pe cimentul trotuarelor, pe pamant batatorit sau pe iarba.

In schimb, nu se poate spune acelasi lucru despre nisip, desi suna tentant sa practici mersul sportiv pe plaja. Nisipul nu ofera suficienta sustinere piciorului, terenul fiind prea moale.

Pe de alta parte, nu exclude variantele cu urcari. Pentru ca musculatura sa se resimta, alege pante cu o inclinatie de minim 10 %.

4. Oricum

Frumusetea disciplinei consta si in faptul ca nu necesita un echipament special. Accesorizarea este minima, aspect ce nu exclude cateva elemente obligatorii. Este gresit s-o pornesti cu imbracaminte nepotrivita si incaltaminte incomoda.

Sugestii despre tinutele adecvate pentru mers sportiv

Chiar daca nu aspiri la performante atletice, chiar si in cazul iesirilor scurte sau daca mentii un ritm moderat, nu neglija piesele vestimentare si incaltarile.

Opteaza spre imbracaminte montana / sportiva. Nu conteaza ca nu crezi ca vei transpira. Te inseli, efortul exista, indiferent cum il percepi. Materialele tehnice sunt minunate in orice activitate outdoor te lansezi. Nu degeaba brandurile le adopta in fiecare colectie.

Si incearca sa nu te prea infofolesti, chiar daca temperaturile ambientului iti spun altceva. Procedand altfel, nu vei face decat sa favorizezi supraincalzirea corpului si incetinirea ritmului.

Poate nu este cazul in aceasta perioada, dar sfatul va fi bine primit cand conditiile climatice se vor aspri. Mai bine sa simti putina racoare cand iesi din casa. Oricum, in scurt timp te vei incalzi.

Pe de alta parte, nu uita ca frigul faciliteaza consumul caloric. Asta pentru situatia in care urmaresti sa scapi de cateva kilograme.

Cu aceeasi seriozitate trateaza si papucii pe care-i pui in picioare. Daca nu ai incaltari speciale de fitwalking, ca optiune secundara raman pantofii de alergare. O alternativa de luat in seama pot fi si ghetele de munte.

Dar indiferent ce alegi, conteaza cum se prezinta talpa. Pentru a-si face treaba nu doar pe jumatate, sunt de preferat modelele cu talpa nu prea inalta si nu foarte moale (mai degraba subtire si dura).

Recomandari… altele…

Speram sa-ti fie utile sfaturile noastre. Si cu toate ca am incheiat postarea, nu inseamna ca pentru practicarea mersului sportiv ajunge sa ocolesti cele cateva erori. Posibil ca in viitor sa aducem in discutie si altele.

In orice caz, te invitam sa parcurgi blogul si sa ramai la curent cu propunerile noastre. Vom reveni cu postari cel putin la fel de interesante si de folositoare. Pentru ca un sfat in plus, o idee, o sugestie nu sunt niciodata de prisos.

Si inca ceva… Proababil nu mai este necesar sa-ti amintim, dar o vom face…

Iti stam la dispozitie nu doar cu informatii, ci si cu echipament de munte, camping si expeditii. Marturie stau magazinul ProAlpin in versiunea online, precum si cele 2 variante fizice din Brasov (str. Nicolae Titulescu, nr.2, in cladirea Carpatex langa Hiperdia) si din Sibiu, la vechea adresa.

Foto: www.silhouettedonna.it

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend