ProAlpin.ro Blog

Mersul pe jos face piciorul frumos: 5 Dintre secretele celei mai banale activitati

Mersul pe jos face piciorul frumos: 5 Dintre secretele celei mai banale activitati

Mersul pe jos e cea mai naturala activitate. O reuseste toata lumea. Nu vorbim despre cine sufera de un handicap, ci de cei cu picioare sanatoase si perfect functionale.

In plus, face bine. E cea mai la indemana si sigura forma de miscare fizica. Insa efectuata incorect, nu doar ca nu duce la vreun rezultat. Poate chiar crea probleme posturale, la articulatiile membrelor inferioare si la schelet, in general.

Ce inseamna sa mergi corect?

Desi simplu, la indemana, de-a dreptul banal, mersul pe jos are o dinamica destul de complexa. Ca sa nu fie degeaba, trebuie sa respecte cateva reguli.

Desi asa pare, practica in sine implica si alte grupe musculare pe langa muschii picioarelor. Simultan, solicita intreg corpul, de la planta piciorului, pana la fesieri, bazin, lombari, brate si cervicala.

Cati oameni, atatea stiluri de mers. Fiecare paseste in modul sau. Si nu e totdeauna cel corect.

Unii merg balansat sau leganat chiar cu pantofi de alergare in picioare, altii rigizi ca niste robotei. Unii mai mult pe varfuri, fara insa sa poarte tocuri sau incaltari incomode, altii apasand din rasputeri pe calcaie. Unii se deplaseaza iute ca vantul si ca gandul, altii parca abia avanseaza.

Activitatea descrie o miscare corecta cand coloana vertebrala (cu tot trunchiul) formeaza o axa perfect verticala (cade perpendicular pe sol).

In schimb cand exista dureri articulare sau un blocaj de spate, stilul se departeaza de cel care se vrea corect. Spatele nu mai respecta verticalitatea naturala, ci tinde sa se deplaseze spre in fata (truchi aplecat), iar articulatiile par intepenite.

Adevarul e ca aproape de fiecare data (si la oricine) este ceva de corectat. Insa fiind vorba despre un act spontan, e cam greu de schimbat stilul. Se poate insa ameliora, intervenind asupra factorilor externi:

  • Postura;
  • Masa corporala;
  • Aparat locomotor;
  • Incaltaminte etc.

Mersul pe jos este influentat de…

Modul in care fiecare paseste depinde de o multime de variabile. Sunt ele ca dau tonul si dicteaza pasii:

  • Forma corpului;
  • Inaltime si greutate;
  • Forta musculara;
  • Mostenire genetica;
  • Eventuale accidentari;
  • Tipul de suprafata;
  • Alte activitati practicate (sport, dansuri);
  • ”Accesorii” din copilarie (scaunele, mergatoare, scutece etc.);
  • Tipul de incaltaminte etc.

Toate aceste variabile, separat si impreuna, conditioneaza modelul de mers. Tot ce tine de constitutie (dimensiuni, constitutie etc.) influenteaza postura si pozitia in ansamblu a corpului (nu neparat corecte). De aici se pot ivi unele deficiente (accidentari, leziuni, tulburari).

Analizand insa dinamica miscarii, oamenii isi pot da seama care le sunt plusurile (si minusurile). Si pot adopta o pozitie cat mai naturala, asa incat sa nu existe puncte de suprasolicitare.

Daca nu exista erori, daca se desfasoara in optime conditii, mersul, sub toate formele sale, poate oferi o multime beneficii, de la indepartarea stresului, imbunatatirea vietii sexuale si controlarea diabetului zaharat.

Mersul pe jos si secretele sale

Ce e de facut pentru a ocoli micile capcane in care multi cad (cand se executa incorect)? Pentru a face, intr-adevar, piciorul frumos? Pentru a nu sta cu un spate suferind sau cu o multime de bataturi si basici la picioare?

#1: In primul rand, umbla!

Foto: www.betterhealth.vic.gov.au

Umbla cat de mult poti. Fa mii de pasi in fiecare zi. In casa si mai ales in outdoor. Cum? E simplu sa reusesti.

Mai intai, renunta sa te deplasezi cu masina pe distante scurte. E buna si bicicleta. Insa nu te ajuta foarte mult daca scopul e sa faci pasi cu propriile picioare, sa atingi pamantul, iarba, nisipul, sa te uzi cu roua, sa te manjesti cu dare de noroi semi-uscat.

Renunta si la ascensor. Nici nu sta pe ganduri, oricat de obosite iti simti picioarele. Apoi alege ruta cea mai intortocheata prin parc, traseul montan cel mai lung etc.

#2: Diversifica suprafetele!

Foto: www.expertreviews.co.uk

Stramosii neadertalieni umblau corect. Spre deosebire de ei (care nu calcau pe suprafete plane, lipsite de obstacole), omul modern nu are acest noroc. Ci paseste prea mult pe suprafete artificiale (majoritatea plane), asa incat si-au pierdut din mobilitatea articulara.

Cu corpul tot mai rigid, imediat ce ajunge cu talpa pe o denivelare sau intr-o groapa, cresc sansele de accidentare. De obicei, se da vina chiar pe imperfectiunile terenului, nu pe lipsa de practica sau pe uitarea unor abilitati.

Cu cat piciorul e obisnuit sa se miste in mai multe planuri, cu atat mai putin solicitata e articulatia gleznei.

Pe de alta parte, cu cat mai inclinat e terenul, cu atat se activeaza mai multe grupe musculare. Cu atat mai antrenate vor fi componentele aparatului locomotor (glezne si genunchi, muschii gambelor si coapsei, bazinul).

#3: Regleaza pasul!

mersul pe jos - regleaza pasul
Foto: www.theopinionator.com

Una dintre marile dileme se refera la ritm. E bine cu orice viteza sau e important doar sa se intample? E adevarat ca si ritmul face diferenta?

Valabila e ultima varianta. Viteza face diferenta. In special daca ”vanezi” si beneficiile activitatii. Insa si aici, lucrurile pot lua 2 cai: mersul pe jos rapid vs plimbare.

Prima varianta inseamna undeva la 100-120 de pasi pe minut. Gandeste-te apoi la derivatiile sale.

Poate fi vorba despre nordic walking, unde betele telescopice sunt esentiale. Poate fi si despre fitwalking, un stil care ajuta forma fizica (se bazeaza pe ritmul sustinut si miscarea in sincron, dar alternanta a membrelor superioare si inferioare).

Fiecare activitate e insotita de beneficii specifice.

La fel de bine insa se poate pondera ritmul si umbla cu talpile goale, asa cum o faceau si primii oameni ce-au populat continentele. Ei nu alergau. Umblau normal si corect, cu un ritm de deplasare scazut spre mediu.

Mersul pe jos mai lent are de asemenea avantaje, prin faptul ca permite contactul direct cu solul, trezind din amorteala unele simturi si functii despre care nici nu stii ca exista.

#4: Incearca cu talpile goale!

Foto: www.shutterstock.com

Cum spuneam in paragraful anterior, umblatul in picioarele goale vine la pachet cu alta serie de efecte pozitive suprinzatoare:

  • Favorizeaza starea de bine (stimuleaza endorfinele);
  • Imbunatateste circulatia sanguina si limfatica;
  • Actioneaza favorabil asupra somnului;
  • Corecteaza problemele posturale;
  • Relaxeaza picioarele obosite etc.

Pe un teren natural (pamant, iarba, nisip) e si mai bine. Dar atentie mare sa se desfasoare pe suprafete sigure.

In aer liber, stai cu ochii pe pietricelele taioase, pe plante si iarba (la fel, pot leza pielea) si mai ales pe insecte. Doar e sezonul lor, cele mai groaznice intalniri fiind cu capusele, cu viespii si albinele.

Insa nu poti rata placerea extraordinara de a renunta cateva momente la ghete de munte, de a-ti elibera picioarele din sosetele transpirate si de a-ti racori talpile. Ce usurare! Doar incercand vei intelege…

#5: Alege incaltari potrivite!

Foto: www.outdoorgearlab.com

E un sfat cel putin la fel de banal ca cel dintai (in primul rand, umbla). Insa nu se poate ignora. Tocmai pentru ca multi aventurosi il ignora. Trec peste. Ii spun ”pas”.

Da, se intelege de la sine ca activitatii i se cuvine o anume tipologie de incaltaminte. Asa ca in cazul alergarii, cand e indicat sa incalti variante compatibile cu frecventa alergarilor, cu durata lor, cu nivelul de antrenament, experienta etc.

Pentru mersul pe jos in oras, la fel ca in drumetii montane, e inspirat sa tragi cu ochiul la vitrine specializate, unde se expun modele ale unor branduri de echipament montan. Totul, deoarece producatorii se canalizeaza pe cateva caracteristici, esentiale in protectia si confortul picioarelor:

  • Pronatie – Unii producatori propun modele pentru toate tipurile de pronatie: neutra, exagerata, insuficienta;
  • Traseu – Excursiile prin oras nu necesita tehnologii si imbunatatiri de prim rang. Insa o talpa cu aderenta bunicica e mai mult decat o alegere decenta;
  • Branturi – Neaparat, trebuie sa includa materiale cu o buna respirabilitate. Astfel, se evita acumularea transpiratiei si mirosurile neplacute;
  • Sezon – Modelele inchise pentru sezonul cald sunt mai aerisite, celelalte, mai captusite si cu o buna izolatie (de care nu prea ai nevoie cand gradele sunt multe);
  • Categorii – De asemenea, te poti gandi la sandale sport inclusiv pentru zonele urbane, nu doar la incaltaminte complet inchisa etc.

Foto: www.switchbacktravel.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend