ProAlpin.ro Blog

Drumetii, alergare, mers pe jos – Activitati ce sustin starea de bine

Miscarea stimuleaza endorfinele: Drumetii, alergare, mers nordic – Activitati ce sustin starea de bine

Faci miscare si slabesti. Iti intaresti musculatura. Obtii o silueta mai frumoasa. Iti imbunatatesti respiratia (sunt o activitate cardio). Si, nu in ultimul rand, te relaxezi. DA! Pentru ca miscarea stimuleaza endorfinele.

In general miscarea incurajeaza starea de bine. Te ajuta sa scapi de stres, de anxietate si depresii. Vine in sprijinul psihicului cam tot la fel cum vine in sprijinul fizicului.

Miscarea stimuleaza endorfinele – Ce activitati le antreneaza cel mai bine?

Exista lucruri ce plac creierului mai mult decat altele. Printre ele stau activitatile fizice. Stiai?

In prezenta acestor stimuli, materia cenusia reactioneaza, secretand endorfine.

Fiecare om care a facut vreun fel de miscare a avut trairi pozitive. Si a experimentat senzatii de euforie, chiar daca nu a realizat pe moment ca in mod cert se simte mai bine.

Sa vedem care sunt aceste activitati fizice pe placul creierului, in stare sa antreneze endorfinele si sa mentina sus moralul:

Drumetiile

Fa trasee montane sau turistice de cate ori ai prilejul. Pentru ca miscarea stimuleaza endorfinele. Iar drumetiile sunt tot un mod de a face miscare.

Atmosfera ce descrie locurile unde se respira aer curat incurajeaza eliberarea acestor neurotransmitatori.

Nu trebuie sa ajungi departe. Un itinerar frumos, o zona pitoreasca unde sa ajungi gasesti oriunde prin tara asta, nu neaparat la sute de kilometri departare. Gasesti chiar si in jurul centrelor urbane.

Iesirile in natura, distantarea de ariile poluate incarca de energie pozitiva. Destind mintea si sufletul, chiar daca obosesc trupul, epuizeaza sau provoaca febra musculara si basici. Toate ”relele” sunt doar pe moment.

In caz ca te tenteaza rute mai lungi sau / si mai greu accesibile, cu un grad de dificultate ridicat, doar te echipeaza cu tot ce ai nevoie. De la incaltaminte si haine potrivite, pana la rucsac si cort de drumetii, cand iesirea se lasa cu popas.

Alergarea

Una dintre circumstantele in care organismul elibereaza mai multe endorfine este si alergarea.

Initial, se credea ca starea extraordinara incercata de sportivi in timpul antrenamentelor se datoreaza faptului ca erau motivati. Ca le placea. Insa ulterior, oamenii de stiinta au adus dovezi ca in corp se produc modificari neurochimice.

Cu diversi ani in urma, studiul unor germani a demonstrat cresterea nivelului endorfinelor dupa circa 2 ore de jogging.

Starile care acompaniaza sporturile de anduranta au impus nevoia crearii unei terminolgii. Fenomenul cunoscut ca ”runner’s high” descrie euforia ce pune stapanire pe multi atleti cand fac miscare. Si este vizibil mai cu seama in alergare si ciclism, activitati fizice de durata.

Dar nu te gandi ca ai nevoie de un maraton pe zi pentru a beneficia de aceste efecte. Important este sa faci miscare periodic.

Iesi la alergat sau cu bicicleta fie vara, fie iarna. Atata timp cat tinuta corespunde ambientului si nu te intampina o natura complet ostila (cu gheata), nu ar trebui sa intampini mari dificultati.

Mersul pe jos

Drumetia e una, mersul pe jos e altceva. Si poate fi orice fel de mers: nordic walking (varianta cu bete), fitwalking (versiunea mai dinamica) sau doar mers rapid. Rezultatele, si-ntr-un caz, si-n altul, se aseamana.

De cate ori te simti cu moralul prabusit sau treci prin momente de stres si anxietate, pune in stand by rutina si schimba directia. Ia-ti betele de trekking (daca te ajuta) si niste haine cu o buna respirabilitate si cu uscare rapida. Apoi pune-te pe numarat pasi.

Daca pana acum te dedicai mersului pentru beneficiile oferite in calitate de activitate aerobica (cardio), de acum incolo, vei recurge ori de cate ori simti nevoia sa te binedispui.

In timpul mersului prin oras, prin parcuri, prin cartiere, asa ca in drumetii, corpul are grija sa produca endorfine. Odata cu ele, vei simti euforia si vei vrea sa repeti experienta.

Ce sunt endorfinele si care e rolul lor?

Este vorba despre molecule cu efecte analgezice similare morfinei si altor opiacee, ce controleaza starea de bine. Practic, reusesc sa aiba controlul asupra durerii si stresului:

  • Pe de o parte, faciliteaza suportarea durerii;
  • Pe de alta, au influenta pozitiva asupra psihicului.

Totodata, mai pot contribui la:

  • Imbunatatirea autostimei;
  • Reglarea senzatiei de foame.

Sinteza lor poate fi raspunsul organismului la stimuli psihici sau fizici. Modificari majore au loc in prezenta activitatilor fizice.

Potrivit Medical News Today, nivelul scazut al endorfinelor inseamna:

  • Stari depresive;
  • Dureri musculare;
  • Dureri de cap;
  • Oboseala;
  • Lipsa energiei;
  • Probleme de somn.

Aminteste-ti ca miscarea stimuleaza endorfinele!

In aceste vremuri cand stam cu mintea inchistata, cand gandurile ne sunt monopolizate de probleme (mari si mici), cautam solutii. Uneori in zadar. Poate pentru ca nu ne concentram indeajuns si in directia potrivita.

Iar directia potrivita e chiar sub nasul nostru: miscarea. Ea sustine secretia endorfinelor, aducandu-si aportul la mentinerea starii de bine. Ne intareste si ne relaxeaza totodata. Si e la indemana.

Exista activitati simple, accesibile tuturor. Daca nu alergi, poti face iesiri in natura, de exemplu. Sau poti alege mersul pe jos. Poti dansa. Nu e neaparat nevoie sa escaladezi versanti abrupti si sa cuceresti piscurile cu rucsacuri de munte in spinare.

Ai de unde alege. Cheia sta in modificarea stilului de viata si e la dispozitia tuturor…

Foto: www.flickr.com, www.rpglobalalliance.org, www.runtastic.com, www.shawellnessclinic.com, www.ronwhitetraining.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend