ProAlpin.ro Blog

O scurta istorie a rucsacului modern (continuare)

Ultima oara am ramas la rucsacul patentat de Ole Bergan. Acesta era similar in design cu rucsacuri utilizate de Kephart si Nessmuk, dar adauga un cadru metalic, inlocuind cadrul de lemn al rucsacului din 1880, prezentat in articolul precedent.

Cadrul de metal era realizat dupa forma corpului si desi nu prezenta curea de sold, faptul ca piesa de la brau era curbata, permitea transferul greutatii, macar partial, pe solduri.

Inainte de acest design, Ole F. Bergan realizase un rucsac cu cadrul fabricat din nuiele de ienupar.

Apoi, in 1922, Lloyd F. Nelson a patentat rucsacul Trapper Nelson. Acesta era inspirat din modele folosite de amerindieni, deci a evoluat separat de cele norvegiene. Acest Trapper Nelson seama foarte mult cu reconstructia rucsacului lui Otzi.

Rucsacul Trapper Nelson

Acest rucsac avea un cadru intreg si se putea atasa la el un sac. Datorita lipsei pieselor curbate, la acest rucsac un mare dezavantaj era ca toata greutatea era sustinuta de umeri si de asemenea, era foarte, foarte rigid, impiedicand miscarile naturale ale corpului. Desi a avut succes comercial, acest tip de rucsac era mult mai putin avansat ca cel realizat de norvegianul Bergan.

Urmatorul pas in dezvoltarea unui rucsac modern, foarte apropiat de ceea ce folosim acum, apare in 1952, cand Asher Kelty si Nana Kelty au inceput sa fabrice rucsacuri in garajul propriu. Aceste rucsacuri aveau un cadru extern, realizat din aluminiu si de asemenea prezentau o curea de sold, care permitea transferul de greutate de pe umeri, pe solduri.

rucsac kelty

De aici, practic incepe istoria rucsacurilor tehnice moderne. Asa s-au pus bazele transportului de greutati mari, in confort ridicat. In timp, au aparut o multime de sisteme de spate diferite, ca Spine Carrying System la Glittertind, Helium la rucsacul cu acelasi nume, sau sistemul hibrid pentru Forest 40 de la Prima; fiecare cu avantajele si dezavantajele lor.

 Daca ti-a placut acest articol, s-ar putea sa te intereseze si Cum impachetez echipamentul intr-un rucsac de munte.

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Nascut, crescut, rafinat in orasul de la poalele Tampei. Prefera confortul cabanelor si drumetiile de o zi, doua.
Traseul preferat: Muntii Fagarasului (Cabana Sambata - 1401 m) - Fereastra Mare a Sambetei - 2188 m

2 comentariiLasa un comentariu

  • Articol interesant. Sunt lucruri pe care nu le stiam.
    Am trecut prin cateva faze si eu. Am avut primul rucsac cu cadru metalic in exterior, greoi si dezavantajul ca mergand prin jnepenis mi se agata partea de jos de tufele de pe poteca. Ajugand la ami cumpara noul rucsac, diferenta este evidenta. Cadrul metalic mult mai usor, format din doua vergele in interiorul rucsacului care te obliga sa stai drept si nu cocosat, bretelele de umar si de la mijloc lucrate in asa fel incat sa ai o prindere cat mai confortabila. Nu mai vorbesc de materialul din care sunt confectionati rucsacii. Sistemul de repartitie a buzunarelor cat si a lacasurilor de depozitare a echipamentului este mult imbunatatit.
    Imi aduc aminte cand am fost prima data la munte (aveam 9 ani) tatal meu, avea un rucsac de armata cu curele din piele care iti lasa urme pe umar, plus la contactul cu spatele transpirai foarte tare neavand sistem de aerisire.
    Ce mai, rucsacii moderni sunt deosebiti, fiind sigur ca pe an ce trece modernizari a echipamentului montan vor fi in continua crestere.
    O zi buna tuturor montarniazilor.

    • Ma bucura faptul ca ati gasit articolul interesant!

      Am avut si eu contact cu rucsacul bunicului de armata, care nu era mai mult decat un sac cu capac, cu curele de piele. Acum nici nu as lua in considerare asa ceva la o tura de munte. 🙂

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend