ProAlpin.ro Blog

Revenirea la ora de vara poate avea o influenta negativa asupra organismului – Despre ce consecinte este vorba?

Ora de vara sau ora legala – Ce efecte are asupra organismului?

In acest an, ”intalnirea” cu ora de vara a avut loc in noaptea de 24 spre 25 martie. Cine a petrecut-o la serviciu s-a bucurat ca a scapat mai repede cu 60 de minute.

Insa cine in ziua urmatoare a trebuit sa se trezeasca… Ghinion… A pierdut 60 de minute pretioase de odihna.

Poate ar fi trebuit sa-si adapteze din timp ritmul biologic.

Dar nu despre asta-ti vom vorbi, ci despre reactia organismului la o schimbare atat de radicala.

Ora de vara si efectele asupra organismului

Ca in fiecare an, cand vine primavara, automat, ceasurile se dau cu o ora inainte. Insa intrarea in vigoare a noului orar nu se face in tacere.

Trecerea la ora legala ajuta populatia sa ”castige” ore de lumina. Este imbucurator mai ales pentru cine adora iesirile in aer liber si miscarea in natura. La fel de adevarat este si ca multe persoane percep pasajul de la ora solara sau de iarna ca pe o trauma.

Tranzitia poate fi mai ”dulce” daca te numeri printre cei care se multumesc cu putine ore de somn. Sau care pot dormi oriunde si oricand. Totusi, in cele mai multe cazuri, efectele negative se resimt multe zile dupa. Si se tin in lant, unul dupa altul…

Somnul isi pierde din calitate

Problema propriu-zisa nu apare in noaptea in care acele ceasornicelor o iau inainte. Sau nu doar atunci, ci si in cele urmatoare.

Ar fi destul de simplu daca ai reusi sa mergi la culcare cu o ora mai devreme in fiecare seara. Insa in continuare, pierzi o ora de somn, chiar mai multe daca esti sub influenta stresului. In plus, are de suferit si aspectul calitativ.

Impactul asupra corpului este cauzat de ritmul circadian, un fel de ceas intern care ”dicteaza” unele functii ciclice precum digestia si somnul.

Cei mai sensibili la reactiile de tip ”jet lag” raman indivizii care tind sa se trezeasca tarziu, pe cand matinalii se chinuie mai putin. Astfel, in timp ce unii se adapteaza in numai cateva zile, altii nu ajung la liman nici dupa 2-3 saptamani. Ori continua sa sufere pana la urmatoarea ”tranzitie”.

Intampini probleme de concentrare

Poti sa crezi ori nu, lipsa de somn care insoteste revenirea la ora de vara interactioneaza in mod nefavorabil si direct asupra functiilor cognitive.

Pe termen lung, carenta poate fi asociata cu anxietate, stari depresive, dificultati de invatare si memorare. Totodata, nu sunt excluse slabirea sistemului imunitar, problemele de greutate si chiar de tensiune.

Din fericire, corpul este o masinarie extraordinara. Reuseste sa se adapteze aproape oricaror conditii, chiar daca nu intotdeauna la fel de punctual.

Pe termen scurt, cu putin noroc (daca-l putem numi astfel), principala afectata ramane atentia. Daca nu dormi destul, singurele neplaceri poate ca se rezuma la scaderea capacitatii de concentrare. Posibil ca asa se intampla chiar in aceste zile.

Printre altele, problemele de atentie si concentrare inseamna oameni mai putin productivi la locul de munca, un mare ”minus” pentru companii si economie in general.

Mai multe riscuri de accidentari

O alta posibila consecinta a deficitului de atentie si concentrare, cauzat la randul sau de insomnii / alte probleme de somn, consta in expunerea la accidente.

Cine doarme putin sau mai putin decat are nevoie pentru a-si reincarca bateriile, din cauza deficitelor de atentie si concentrare, poate pierde si din reflexe, din capacitatea de luare a deciziilor, de rezolvare a problemelor etc.

Cu alte cuvinte, carentele inregistrate la nivel cognitiv au repercusiuni negative asupra reflexelor si proceselor de gandire asociate.

Un fapt cert este ca somnul insuficient favorizeaza producerea accidentelor stradale. O spun studiile, potrivit carora cine se pune la volan dupa mai putin de 5 ore de somn se expune acelorasi riscuri ca si cum s-ar afla sub efectul alcoolului.

In mod similar se intampla mai ales in primele zile urmatoare revenirii la ora de vara, cand cresc probabilitatile verificarii evenimentelor stradale.

Ora de vara si drumetiile – Retine!

Largind putin ”sfera”, putem spune ca in absenta unui somn odihnitor nu sunt in siguranta nici drumetii. Desi mai multe ore de lumina sunt mana cereasca in toata regula.

Cine se aventureaza in ambientul montan si in general in mijlocul naturii, in egala masura trebuie sa dea dovada de vigilenta. Tot ca un participant la trafic.

Natura este imprevizibila. Poate fi dusman, asa cum de cele mai multe ori este prieten. Periodic trimite semnale care trebuie identificate si corect interpretate. In caz contrar, neglijarea lor poate avea consecinte grave, uneori fatale.

Schimband putin perspectiva, tot natura, ”bruta” si ”neprelucrata” de civilizatia umana, poate deveni cel mai eficace remediu impotriva problemelor de somn. Este un fapt inteles doar de cei care au dormit macar o noapte in corturi.

In caz ca pana acum nu ai ”gustat” o asemenea experienta, pregateste-te pentru noua provocare! Doar ia aminte si lasa eroismul acasa. Insa ia cu tine rucsacul de munte si intreaga ”recuzita”.

In functie de context, poate cuprinde geci impermeabile, polare si ghete, precum si bete de trekking sau echipament pentru camping.

Iar daca nu te trage inima sa dai confortul patului de-acasa pe saltea si sac de dormit, foloseste ora de vara ca pe un motiv / stimulent!

Cu putina intuitie, pana si ceasul biologic poate fi prostit…

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend