ProAlpin.ro Blog

Stiai ca hidratarea corpului este esentiala in prevenirea crampelor musculare? Ce alte strategii mai dau rezultate?

Prevenirea crampelor musculare – Hidratarea si alte strategii utile

Stiai ca prevenirea crampelor musculare, indeosebi de la nivelul gambei, presupune evitarea conditiilor care le favorizeaza aparitia?

Mai curand sau mai tarziu, cine practica un sport in mod constant risca sa se confrunte cu dureri si spasme (crampe) ale tesuturilor musculare. Totul poate sa apara pe neasteptate, obligand la intreruperea oricarei activitati fizice.

Strategii pentru prevenirea crampelor musculare

Cei mai ”predispusi” sunt sportivii si varstnicii. Insa la fel de bine pot suferi de crampe musculare si indivizii care nu ”servesc” vreun sport si ii caracterizeaza mai degraba sedentarismul. ”Evenimentul” poate avea o durata de cateva secunde, cateva minute sau chiar zile.

In realitate, nimeni nu este scutit sa descopere consecintele contractiilor involuntare si neasteptate ale muschilor. Din fericire, disconfortul (mai bine-zis durerea acuta) poate fi evitat simplu sau cel putin redus ca frecventa.

Atata timp cat la origini nu sta vreo conditie patologica, rezolvarea problemei nu necesita ”interventii” radicale, ci doar cateva masuri de precautie. Iata ce strategii sunt in masura sa usureze problema:

Solutia #1: Hidratarea si iar hidratarea

Pentru prevenirea crampelor musculare, este important sa-ti mentii corpul hidratat chiar si cand nu faci miscare. In caz ca nu stiai, printre posibilele cauze ale neplacerii se regaseste si deshidratarea.

Consumul a 2 litri de apa zilnic (in caz de efort fizic chiar peste) nu reprezinta un capriciu. Tot la fel, de pilda, nu poate fi catalogat drept moft folosirea unor geci cu puf cand mergi iarna la schi.

Aceasta cantitate de lichid contribuie la o mai buna hidratare a celulelor si tesuturilor. Astfel, organele pot functiona corespunzator. ”Rutina” ramane valabila si daca este vorba despre sange, muschi sau tendoane.

Pentru combaterea senzatiei de sete, o alternativa in locul apei simple pot fi si alte lichide: apa cu lamaie, ceaiuri de plante, sucuri de fructe proaspat stoarse, etc. Insa evita sau cel putin redu adaosurile de zahar, variantele carbo si cafeaua.

Solutia #2: Alimentatia potrivita

Baza sanatatii o constituie ”hrana cea de toate zilele” si totodata nutrientii continuti. Iar daca tii cont ca printre factorii care favorizeaza aparitia crampelor se numara si dezechilibrele nutritionale…

Stiind cum stau lucrurile, vei avea o motivatie majora sa incerci sa mananci cat mai echilibrat. Nivele scazute de magneziu, potasiu si calciu se poate ”traduce” prin spasme nocturne.

Pune accentul pe alimentatia bogata in aceste saruri minerale, tesuturile musculare avand mare nevoie de ele. Din grupul alimentelor recomandate pentru prevenirea crampelor musculare fac parte:

  • Legumele cu frunza verde;
  • Legumele crucifere (broccoli, conopida);
  • Bananele;
  • Fructele nucifere;
  • Semintele (de in, de floarea soarelui, etc.);
  • Germenii de grau;
  • Rosiile;
  • Cartofii;
  • Ouale;
  • Iaurturile.

Solutia #3: Mai multa activitate fizica

Exercitiul fizic ramane o optima terapie pentru evitarea si ameliorarea spasmelor musculare. Prin antrenamente, tesuturile dobandesc mai multa forta si se intaresc, reducand riscurile sa se contracte involuntar in momentele de efort sau chiar in repaus.

Pe de alta parte, prin sport, se imbunatateste circulatia sanguina, o problema prezenta si in cazul cand chestiunea care nu-ti da pace are legatura cu mainile reci. Printre activitatile bine venite, care nu prezinta ”contraindicatii” intra:

  • Alergarea;
  • Mersul activ;
  • Ciclismul;
  • Inotul.

Iar pe cat posibil, incearca sa intensifici progresiv efortul, prin prelungirea distantelor, intervalului temporal si / sau accelerarea ritmului.

De asemenea, exista ”rezolvari” si pentru cine nu se impaca foarte bine cu vreo disciplina sportiva. Pana si o simpla plimbare, eventual cu cainele, poate fi suficienta sa-ti pregatesti picioarele si sa le feresti de crampe.

Solutia #4: Obligatoriu stretching

Conteaza prea putin la ce nivel practici o activitate fizica. Si nu conteaza deloc daca exista un tip de miscare printre ”sarcinile” saptamanale de indeplinit.

O solutie inteligenta poate fi intinderea musculaturii. Dar fa-o macar o data pe zi. Prin aceasta ”tactica” vei reusi ”performanta” sa anticipezi manifestarile asociate cu crampele, destul de ”active” indeosebi pe durata noptii.

Exercitiile utile pot fi incadrate in 2 categorii:

  • Pentru atenuarea ”atacurilor” – Se executa in timpul ”crizei”;
  • Pentru reducerea frecventei crampelor – Se pun in aplicare in alte momente.

Exercitii pentru atenuarea crampelor

Incearca sa intinzi cat poti muschiul afectat. Daca, de exemplu, ”loveste” gamba, din pozitie stand pe pat sau pe o saltea (asta in caz ca te apuca pe durata camparilor) intinde piciorul si flexeaza laba din incheietura, astfel incat degetele sa ”priveasca” in sus.

O alternativa cu optime rezultate poate fi si sa umbli pe calcaie vreme de cateva minute. Pare imposibil, dar vei vedea ca treptat, durerea se va ”imblanzi”.

Exercitiu pentru prevenirea crampelor musculare

Inainte de a te pune la somn, te poti gandi sa-ti programezi o specie de rutina, desigur, concentrata pe stretching. Nu trebuie sa fortezi dincolo de propriile limite fizice, ci doar sa executi cateva miscari simple.

Tot din pozitie culcat pe pat, pe o saltea sau un izopren, cu picioarele intinse, apleaca-te in fata. Obiectivul este sa atingi varfurile picioarelor cu mainile sau sa tinzi intr-acolo. Daca nu ai o mobilitate foarte buna, iti va fi greu, insa incearca. Te va ajuta mai mult decat te astepti.

Solutia #5: Incaltaminte adecvata

De prea multe ori, spasmele musculare isi fac simtita prezenta cand incaltaminte nu este tocmai cea mai potrivita. ”Uzanta” obliga mersul sa capete o dinamica departe de cea naturala.

Un foarte bun exemplu sunt tocurile. Intr-adevar multe doamne si domnisoare isi ”sacrifica” picioarele stand ore-n sir ”cocotate” pe 12 centimetri (sau mai multi). Oare merita chinul?

Dar indiferent daca este vorba despre pantofi cu toc sau doar despre pantofi de alergare incomozi, ”deznodamantul” se aseamana. Iar solutia consta in alegerea unor incaltari compatibile cu:

  • Tipul de activitate fizica;
  • Forma piciorului.

Cauta intotdeauna un model in care te simti confortabil pana in varful degetelor, cu un calapod potrivit si care nu forteaza pulpa.

Totodata, evita ”exemplarele” cu talpa foarte subtire. De multe ori, partea de amortizare poate face diferenta intre o incaltaminte comoda si una care te ”condamna” la crampe sau la alte tipologii de traume ale membrelor inferioare.

Foto: www.bodybuildingestore.com

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend