ProAlpin.ro Blog

6 Probleme de sanatate pe care activitatile outdoor le pot preveni

Probleme de sanatate pe care activitatile outdoor le pot preveni

Toata lumea stie cate beneficii aduce miscarea, de la mentinerea siluetei, pana la combaterea mai multor probleme de sanatate. Iar daca se desfasoara in contact cu natura, impactul este si mai vizibil.

Nu conteaza nivelul de performanta, nici daca activitatea are loc la munte, la mare, in parc sau intr-un cadru special amenajat. Nu conteaza nici daca te misti 10 minute sau 60.

Si, nu in ultimul rand, nu conteaza daca este vorba despre alergare, trekking sau doar despre o plimbare. Important este sa te misti in fiecare zi si de cate ori se iveste ocazia.

Important este sa nu te deplasezi exclusiv cu mijloacele de transport motorizate, sa renunti cat mai curand la sedentarism si sa ai o viata cat mai activa.

Ce probleme de sanatate te ajuta sa previi activitatile outdoor?

Disciplinele outdoor si in general iesirile in aer liber prezinta numeroase efecte pozitive asupra sanatatii fizice si mentale. Iata cateva probleme de sanatate pe care le previi cu ajutorul lor:

1. Scad riscurile de maladii cardiovasculare

Stiai ca mersul pe jos in fiecare zi, timp de circa 60 de minute, poate injumatati riscurile de ictus? Dar ca drumetiile montane regulate contribuie la intarirea muschiului cardiac?

Majoritatea activitatilor outdoor, cu exceptia celor in care efortul are o intensitate ridicata, pot fi descrise ca excelente exercitii cardio (de tip aerobic). Treptat, inima se obisnuieste cu efortul fizic prelungit si de intensitate medie-scazuta. Si nu mai intampina dificultati sa pompeze sangele.

2. Regleaza nivelul tensiunii arteriale

Stiai ca muntele nu este incompatibil cu hipertensiunea? Dar ca natura are o actiune benefica la persoanele suferinde sau ca vacantele reprezinta o forma de terapie?

Excursiile la munte si disciplinere outdoor de intensitate scazuta favorizeaza scaderea presiunii arteriale. Insa este recomandata evitarea situatiilor extreme, prea solicitante pentru organism. Hipertensivul poate urca pana la 2500-3000 de metri. Peste aceasta altitudine, aerul rarefiat, poate accentua problema.

3. Imbunatatesc functia respiratorie

Stiai ca, de multe ori, aerul din mediul extern este mai curat decat cel din spatiile inchise? Dar ca muntele ajuta la vindecarea astmului si reduce simptomatologia alergiilor respiratorii?

Excludem din discutie ambientele poluate precum marile centre urbane si ariile puternic industrializate. Multiple studii au demonstrat ca in zonele alpine, la cote de 1500-2000 de metri, concentratia smogului are un nivel nesemnificativ. Iar acarienii si alti alergeni respiratori nu supravietuiesc.

4. Incetinesc evolutia diabetului

Stiai ca de pe urma trekking-ului, obtin beneficii importante inclusiv diabeticii? Dar ca pentru a preveni si reduce efectele maladiei, este preferabil mersul pe jos in locul alergarii?

Nivelul de toleranta la glucoza este de cateva ori mai mare in cazul primei activitati. Cine face circa 10.000 de pasi zilnic are un mai bun control asupra glicemiei si risca mai putin sa se imbolnaveasca. Iar la un bolnav care parcurge zilnic pe jos mai multi kilometri, corpul reuseste sa utilizeze mai bine glucoza.

5. Intaresc sistemul imunitar

Stiai ca sportul, practicat cu regularitate, fara excese, contribuie la intarirea imunitatii? Dar ca in conditii de frig extrem, poate altera functionarea fiziologica a mecanismului de protectie?

Activitatile fizice outdoor pot imbunatati barierele naturale ale organismului, insa exista si o limita. Peste o anumita intensitate si durata, functiile imunologice tind sa scada, nu sa creasca. Fenomenul se observa mai ales la atletii profesionisti, care, din cauza antrenamentelor intense, au o sensibilitate la virozele respiratorii.

6. Constituie un excelent remediu impotriva stresului

Stiai ca drumetiile montane au si efecte mai putin palpabile, ca de exemplu, la nivel mental? Dar ca reprezinta o modalitate sanatoasa pentru eliberarea de stres si anxietate?

Stresul reprezinta una dintre cele mai grave probleme de sanatate mentala ce afecteaza omul modern. Iar o manifestare adeseori neglijata este tensiunea fizica.

Prin activarea sistemului muscular, se blocheaza sistemele responsabile de perceptia senzatiilor. De exemplu, cand strangi pumnii, in mod cert, nu-ti simti corpul relaxat, ci dimpotriva, tensionat.

Actiunea pozitiva a miscarii fizice reiese si din contribuita avuta la eliberarea de tensiunea musculara, inclusiv psihica. In acest sens, un efect particular il au activitatile de genul trekking, hiking sau camping.

Practic, aceste variante de petrecere a timpului liber reusesc sa imbine eliminarea tensiunii nervoase care insoteste efortul fizic, cu posibilitatea de a te misca intr-un ambient placut.

Pentru a concluziona…

In mod evident, lista poate continua. Noi ti-am oferit doar cateva beneficii potentiale, astfel incat sa intelegi mai bine in ce mod natura si exercitiile outdoor iti pot fi de un real ajutor.

In functie de sezon, de pasiuni si disponibilitate, ”paleta” activitatilor se poate extinde spre oricare au loc in aer liber, de la excursiile calare, pana la ciclism, vaslit si ski.

Fiecare necesita o anumita pregatire (stabilirea traseului si duratei, alegerea momentului potrivit) si anumite articole de imbracaminte, accesorii si echipamente (crema solara, geaca impermeabila, sac de dormit, etc.). Insa pentru tot efortul depus”, recompensa” va fi semnificativa.

Foto: www.express.co.uk

Despre autor Vezi toate articolele Site autor

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alatura-te celor peste 2900 abonati

Esti primul care afla cele mai tari oferte si mereu la curent cu noutatile.

Ne bucuram ca ai apreciat articolul!

Send this to a friend